Start > Körkortsforum > Tredje uppkörningen kuggad pga…

Tredje uppkörningen kuggad pga osäkerhet

Flipp 2017-08-30 14:44 ! Citera #
Hej
Bara kämpa vidare!
Jag har kuggat fler gånger än du. Jag gör som du, gör nya fel varje gång. Plus kasst självförtroende .

Har nu bytt körskola och därmed lärare. Och nu inser jag hur osäkert jag körde Innan. Kan inte fatta varför min lärare tyckte att jag skulle köra upp igen igen och igen, och jag själv trodde ju på läraren.

Nu hoppas jag det går vägen nästa gång.

Vi är många som är i liknande situationer
Lycka till
annie 2017-08-31 00:34 ! Citera #
Vill bara ge lite hopp, det går, även om man är sjukligt nervös! jag har mild ptsd som triggas av att prata med främmande människor, så det där med att köra upp är på riktigt nummer 2 på min lista över de absolut hemskaste sakerna jag kan tänka mig.

tog över 100 lektioner och några månaders tjat från min körlärare innan jag vågade mig på att försöka. hade ångest i flera veckor innan och mådde sämre än sämst under hela uppkörningen. failade på att jag saktade ner för mycket när jag inte hade väjningsplikt och en bufflig påfart. det första berodde nog på allmän skräck och påfarten var i slutet och jag var då rätt utmattad av att ha haft hjärtklappning så länge.

efter det var jag nära att ge upp, ville hellre dö än att utsätta mig för en ny uppkörning, men körskolan bokade in en ny tid, och jag vågade inte säga nej då, utan tänkte istället att jag ställer in den när det börjar närma sig. hanterade ångesten under väntan på samma sätt, jag ställer in sen, och lät bli att tänka på den så mycket att jag glömde bort den helt. hade en dubbel körlektion dagen innan, och på den var det bara roligt att köra, och ett körkort skulle betyda så mycket för mig, så jag bestämde mig för att försöka en sista gång, fast med en annan strategi: bara acceptera nervositeten och att den påverkar min förmåga. den går inte över efter 5 minuter som folk säger, och den gör att jag inte kan köra lika bra som vanligt. jag kommer göra misstag, och jag måste se till att göra rätt sorts misstag. jag får helt enkelt strunta i saker som att försöka parkera perfekt och backa runt hörn vackert. uppmärksamheten räcker helt enkelt inte till för allt när man har ångest. det viktiga är att ha allt fokus på det som rör sig på vägen, inget annat.

jag gjorde misstag, körde t ex fel väg när inspektören sa att jag skulle byta färdmål, kom lite för nära bilen bredvid när jag backade ut från en parkering och var en bit från högerkanten när jag vände runt ett hörn, men inget hon tyckte var trafikfarligt. trodde inte det var sant när hon sa att jag hade klarat det, jag grät av lycka :) det är så värt all ångest!
Gäst 2017-08-31 08:59 ! Citera #
Jättefint skrivet annie, det ska jag ta med mig :)
Johanna 2017-08-31 09:18 ! Citera #
Tack snälla för era peppande inlägg! Annie, ska också försöka ha inställningen att allt inte måste vara perfekt. Superbra tips för oss nervösa! Jag har gått in med inställningen att allt ska vara felfritt, och när jag sedan råkar göra ett litet misstag så fallerar allt...
Desperation 2017-09-08 06:17 ! Citera #
Hej! Har min tredje uppkörning idag. Första två kuggade i Sollentuna.
Kunde inte få mera tider där och fick boka i Skellefteå. Tåg 4 lektioner här och det kändes sämre och sämre efter varje lektion:((.
Vi får se hur det blir idag i regn :)men inte så mycket hopp....
Mr M 2017-09-08 13:01 ! Citera #
Desperation 2017-09-08
Hej! Har min tredje uppkörning idag. Första två kuggade i Sollentuna.
Kunde inte få mera tider där och fick boka i Skellefteå. Tåg 4 lektioner här och det kändes sämre och sämre efter varje lektion:((.
Vi får se hur det blir idag i regn :)men inte så mycket hopp....
Vad har vädret med din uppkörning och göra?
Du ska kunna köra en bil oavsett om det är sol, regn eller snö som kommer ner från himlen...

Är du redo och mogen för körkort så kommer du greja det utan problem!
Skulle du kugga igen så är inte det hela värden, då får du öva mer innan du tar och bokar en ny uppkörning..
gondoix/fredrik 2017-09-09 01:20 ! Citera #
annie 2017-08-31
Vill bara ge lite hopp, det går, även om man är sjukligt nervös! jag har mild ptsd som triggas av att prata med främmande människor, så det där med att köra upp är på riktigt nummer 2 på min lista över de absolut hemskaste sakerna jag kan tänka mig.

tog över 100 lektioner och några månaders tjat från min körlärare innan jag vågade mig på att försöka. hade ångest i flera veckor innan och mådde sämre än sämst under hela uppkörningen. failade på att jag saktade ner för mycket när jag inte hade väjningsplikt och en bufflig påfart. det första berodde nog på allmän skräck och påfarten var i slutet och jag var då rätt utmattad av att ha haft hjärtklappning så länge.

efter det var jag nära att ge upp, ville hellre dö än att utsätta mig för en ny uppkörning, men körskolan bokade in en ny tid, och jag vågade inte säga nej då, utan tänkte istället att jag ställer in den när det börjar närma sig. hanterade ångesten under väntan på samma sätt, jag ställer in sen, och lät bli att tänka på den så mycket att jag glömde bort den helt. hade en dubbel körlektion dagen innan, och på den var det bara roligt att köra, och ett körkort skulle betyda så mycket för mig, så jag bestämde mig för att försöka en sista gång, fast med en annan strategi: bara acceptera nervositeten och att den påverkar min förmåga. den går inte över efter 5 minuter som folk säger, och den gör att jag inte kan köra lika bra som vanligt. jag kommer göra misstag, och jag måste se till att göra rätt sorts misstag. jag får helt enkelt strunta i saker som att försöka parkera perfekt och backa runt hörn vackert. uppmärksamheten räcker helt enkelt inte till för allt när man har ångest. det viktiga är att ha allt fokus på det som rör sig på vägen, inget annat.

jag gjorde misstag, körde t ex fel väg när inspektören sa att jag skulle byta färdmål, kom lite för nära bilen bredvid när jag backade ut från en parkering och var en bit från högerkanten när jag vände runt ett hörn, men inget hon tyckte var trafikfarligt. trodde inte det var sant när hon sa att jag hade klarat det, jag grät av lycka :) det är så värt all ångest!
Hmm hej så då är inte jag den enda som triggas av att prata med främmande.
och blir specielt stressad av att köra med andra i bilen utom min morsa/bror
kuggade pga detta samt kommunikations problem med inspektören

jag tycker dock att det bör finnas inspektörer som kan hantera folk med ptsd eller social fobisk diagnos och inte vara så negativa :/
Gäst 2017-09-12 00:37 ! Citera #
SJÄLV har jag kört upp fem gånger o nästan felade i alla momenten som bedöms i trafikprotokollet, lärt mig väldigt mycket utav mina fel men för det mesta var det nervositeten som påverkat min körning, då varje gång före uppkörning brukade jag tänka på hur det skulle bli om jag kuggar o hur jag skulle kunna se på mina näras ögon osv. Så sista gången bestämde jag mig att inte säga till någon att jag hade uppkörning, vilket lönade sig faktiskt, stressen var mycket mindre och jag kunde köra bättre än någonsin, jag gjorde knappt fel förutom att jag missade en vägskylt. Så kanske du oxå bör göra så!
Lycka till med nästa uppkörningen och ge inte upp, körkort är körkort vare sig du får det på 1 elr 10 försök skillnaden är bara pengar o du med fler försök får mer erfarenhet som lönar sig i längden.
Desperation 2017-09-21 17:57 ! Citera #
Hur gick det i slutet?

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov