Start > Körkortsforum > Någon körde om mig vid övergån…

Någon körde om mig vid övergångsställe.

Mille 2017-08-25 13:09 ! Citera #
Jag övningkör som vanligt, det är stadstrafik och vi är vid ett övergångsställe med två fält, varav ett fält är åt mitt håll och det andra fältet är för trafik riktat mot mig.
Ett helt gäng fotgängare går över gatan, och jag ska köra när jag ser att någon annan vill gå över? personen var kanske ett steg ifrån själva gågatan, och jag KUNDE ha kört förbi utan att den skadats men då kanske den hade behövt stanna i mitten för att vänta på att jag skulle förbi, beroende på hur snabbt den går över gatan. Just då kör bilen bakom om mig.
I denna situation, borde jag ha kört fram trots att det var någon som JUST skulle gå över? Det är stadstrafik så fotgängare kommer i gäng med luckor lite då&då. Jag väntade på att just denna skulle gå förbi för då skulle jag ha hela vägen tom utan fotgängare som väntar osv.
Nick 2017-08-25 15:14 ! Citera #
Nej du skall inte köra när någon vill / håller på gå över.
Mille 2017-08-25 18:07 ! Citera #
Nick 2017-08-25
Nej du skall inte köra när någon vill / håller på gå över.
Tack! Men om man är osäker på om personen ska gå över? Ska man ändå sakta ner/stanna?
Nick 2017-08-25 19:03 ! Citera #
Mille 2017-08-25
Tack! Men om man är osäker på om personen ska gå över? Ska man ändå sakta ner/stanna?
Vad är det du inte förstår? Sluta försök hitta ursäkter att få köra och slippa vänta på fotgängare.
55 2017-08-25 20:34 ! Citera #
Mille 2017-08-25
Varför frågor du inte din handledare om råd när du övningskör?
Feeeeel 2017-08-25 21:55 ! Citera #
Feel forumdel. Inte uppkörning ÖVNINGSKÖRNING
Nick 2017-08-25 23:14 ! Citera #
Mille 2017-08-25
Ja, du skall förbereda dig på att stanna. Om personen viftar vidare dig så kan du köra. I andra fall är det givet att personen vill gå över, och du är då skyldig till att stanna.

Sök ögonkontakt.
Gäst 2017-08-26 11:16 ! Citera #
Ofattbart att vissa inte vet hur man ska göra med fotgängare, det är bland det första man får lära sig på en körskola när man övningskör..

Ser man en person som vill gå över...Då ska man stanna
Ser man en person som verkar osäker... Då ska man stanna, för personen har antagligen inte vågat gått över ännu.
Ser man en person som har någon meter kvar till övergångsstället...Då kan man köra, men håll ett öga på den personen när du närmar dig övergångsstället.
Gäst 2017-08-28 21:53 ! Citera #
Oj här var det muntert, visst ska man stanna om en person tvekar att gå över gatan, men dessa jäkla gångtrafikanter är så puckade ibland så man vet inte var dom är födda någonstans tex vid obevakat övergångsställe står dom och mesar och funderar över vilken middag dom ska äta till kvällen. Gud vad irriterande det är
Piraten74 2017-08-29 04:52 ! Citera #
Gäst 2017-08-28
Oj här var det muntert, visst ska man stanna om en person tvekar att gå över gatan, men dessa jäkla gångtrafikanter är så puckade ibland så man vet inte var dom är födda någonstans tex vid obevakat övergångsställe står dom och mesar och funderar över vilken middag dom ska äta till kvällen. Gud vad irriterande det är
Kan säga att det är minst lika irriterande när bilar inte stannar när dom är skyldiga till Det, eller när man som gående inte får klara besked på om bilen ska stanna eller inte..

När du som kör visar tydligt vad du har för avsikt, så slipper du drömmande :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor