Start > Körkortsforum > Halkbana Eskilstuna

Halkbana Eskilstuna

Anna 2017-08-22 01:05 ! Citera #
Finns det någon som kan berätta om sina erfarenheter från halkbanan i Eskilstuna? Vad får man göra tex? :)
Micke 2017-08-22 12:28 ! Citera #
Jag körde iofs inte i Eskilstuna utan i Örebro. (Ytongbanan vid Kumla)
Men är ganska säker på att det ser likadant ut överallt :D

Det jag fick göra var att vi alla samlades först på morgonen för att ha en kortare genomgång om vad som skulle hända under dagen, samt så fick man ställa frågor om man hade några.

Efter det så vart vi indelade i 3 olika grupper där vi var 2 personer i varje grupp, när körningen skulle börja så fick jag börja med att accelerera upp till 50 km/h och sedan skulle jag köra sicksack mellan olika koner, varpå efter dom så kom det en skarp vänstersväng som tog en ut på en ganska lång raksträcka, där skulle jag återigen hålla 50 km/h, sist på den banan kom det en skrap sväng åt höger som avslutades med en skarpvänster sväng, och båda dom var snorhala :D
Jag fick köra den banan c:a 4 gånger, sedan vart det en kortare rast/lunch innan vi gick över till att köra en bana där hastigheterna var högre.

Väl på den andra banan så fick jag från stilla stående accelerera upp till 70 km/h sedan köra över ett litet krön, och på andra sidan fanns det en jätte stor vändplan som var jätte hal och där kom även den berömda älgen som man skulle undvika. När man sedan körde på baksidan av den banan så skulle man återigen accelerera upp till 70 km/h och sedan tvärbromsa på två olika körfält där det ena var torrt och den andra var halt, Vi skulle på så sett få se själva i verkligheten hur lång extra bromssträckan blir när man bromsar på den hala körbanan..
Den snabba banan fick jag köra 5-6 gånger där vi dom sista 2 gångerna fick välja hastighet själv, dock så fick det INTE gå långsammare än 70 km/h och inte snabbare än 110 km/h, men ingen av oss där körde i 110 km/h. Jag körde som snabbast i 96 km/h..

När det var slut på körningen så fick vi samlas i en stor sal där vi fick testa på att sitta i en släde som lutade, och vi fick spänna fast oss med ett vanligt säkerhetsbälte och sedan släppte instruktören ner en efter en på den korta slädes turen som slutade med att vi fick känna på hur det kändes att krocka i 7 km/h, vilket inte låter mycket, men det vart en ett värre ryck i kroppen än vad man kan tro. Efter det vi om som ville prova på att vändes upp och ned i en bil och sedan försöka ta sig loss, bara för att känna hur det känna att ligga upp och ned.. Men det var frivilligt, som sista punkt på dagen fick vi se lite kortfilmer om hur krockar i olika hastigheter kunde med fara för skador på både bilar och människor. Riktigt otäckt!

Sedan var vi klara och jag fick övningsköra tillbaka med min körskolelärare, allt som allt höll vi på i nästan 3 timmar o 30 minuter... En riktigt rolig dag, så pass på att njuta när du väl har din halkkörning!!! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 00:37
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest