Start > Körkortsforum > Farlig trafiksituation?

Farlig trafiksituation?

H 2017-08-16 20:50 ! Citera #
Hej!
Idag övningskörde jag och hamnade i lite av en trafiksituation som jag delvis vill dela med mig av, men också fråga hur ni tycker jag borde ha gjort, eller hur ni skulle ha gjort i en sådan situation.

Jag körde på en 70km/h väg, som är relativt kort. Jag måste förflytta mig till vänsterfältet, så givetvis kollar jag i speglarna, döda vinkeln osv. Ser att det är en bil som kör i det vänstra fältet, denna personen är ca. 5 billängder bakom mig. Jag räknar 3sek och ser nu att samma bil nu endast är 2 billängder bakom mig. Jag antar att denne väntar på mig, för jag har blinkat i ca. 3 sekunder (märkte inte bilens hastighet).
Borde jag slutat blinka och låtit bilen köra förbi, eller fortsätta blinka och sakta ned farten? Om jag saktar ned farten kommer de bilar som kör i högerfältet bakom mig 100% börja köra om mig och starta en kedja osv. så jag aldrig hinner flytta mig till vänsterfältet.
Dock så började jag flytta mig till vänster, varpå min handledare säger något i stil med att ’det är fel’ och det är farligt’ så jag blir stressad och flyttar till mitt fält i höger igen. Då har bilen bakom mig snabbt flyttat till höger, och jag kan då göra mitt körfältsbyte till vänster, och han lyckas köra om mig i högerfältet (idiotiskt då vi senare fick rött ljus och han inte tjänade någonting på att köra 90km/h men vad ska man göra?).

Jag träffar ofta på sådana situationer, jag måste byta fält, men det är någon bakom som kör otroligt fort, för att följa reglerna MÅSTE man ju vänta i minst 3sek innan körfältsbyte, men då det har gått 3sek ligger det snabba fordonet läskigt nära bakom mig trots att jag har blinkat i 3sek. Hur gör jag? Slutar jag blinka? Saktar jag ner farten (då blir jag tvungen att sakta ned till ca. 50km/h vilket jag knappast tror är bra under uppkörningen)
Gäst 2017-08-17 16:55 ! Citera #
Varför måste du vänta 3 sek innan du byter körfält?
Är det någorlunda fritt bakom så tveka inte, utan byt bara..

Det värsta man kan ha framför sig som bilist är tveksamma personer som inte verkar veta hur dom ska göra.
Även om man ska visa respekt och förståelse för varandra så måste man våga ta för sig också..

Så innan du blinkar så kollar du speglar och döda vinkeln, börja blinka, och kolla snabbt i ytterspegeln samtidigt som du kollar döda vinkeln, är det fritt så byt utan att tveka
Hej 2017-08-19 15:26 ! Citera #
Gäst 2017-08-17
Varför måste du vänta 3 sek innan du byter körfält?
Är det någorlunda fritt bakom så tveka inte, utan byt bara..

Det värsta man kan ha framför sig som bilist är tveksamma personer som inte verkar veta hur dom ska göra.
Även om man ska visa respekt och förståelse för varandra så måste man våga ta för sig också..

Så innan du blinkar så kollar du speglar och döda vinkeln, börja blinka, och kolla snabbt i ytterspegeln samtidigt som du kollar döda vinkeln, är det fritt så byt utan att tveka
Det är något som teori lär ut och körskolor, att man ska vänta 3s, kolla döda vinkeln igen och byta fält efter det...tycker också det är dumt.
Gäst 2017-08-19 21:42 ! Citera #
Hej 2017-08-19
Det är något som teori lär ut och körskolor, att man ska vänta 3s, kolla döda vinkeln igen och byta fält efter det...tycker också det är dumt.
Det fick INTE jag lära mig hos min körskola...
Där skulle jag titta i speglar, döda vinkeln, blinka titta döda vinkeln igen och sedan byta om det är fritt..
Att låta det ta extra mycket tid kan ju bara göra så att andra kan ta den luckan som man själv vill byta till..
Hej! 2017-08-20 14:05 ! Citera #
Gäst 2017-08-19
Det fick INTE jag lära mig hos min körskola...
Där skulle jag titta i speglar, döda vinkeln, blinka titta döda vinkeln igen och sedan byta om det är fritt..
Att låta det ta extra mycket tid kan ju bara göra så att andra kan ta den luckan som man själv vill byta till..
Det är sant, ska nog inte fortsätta med det... 3sek är mycket under körning

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov