Lite nyfiken
Ni som har tagit körkort och haft det ett tag..
Hur många här kör eco driving efter ni fått körkort ?
Kan själv säga att ja nog inte gör så mycket man borde
Det finns ju med som ett måste i utbildningen men får känslan att få kör så efter.
Hoppar aldrig växlar men motorbromsar
Jag kan hoppa växlar ibland, men det sker inte alls lika ofta som man fick lära sig att man skulle göra.
Dock så motorbromsar jag varje gång när man ute och kör. Men visst tummar man på vissa ”små saker” ibland, men det är ju inte något trafikfarligt, så det anser jag är ganska lugnt
Enbart motorbroms, dvs. släpp gas i tid. Även här kan man ju förbättra något.
Enligt en kompis så kör jag inte ecodriving som man ”bör”. Visserligen är det medvetet, men han tillhör den skaran som missförstått lite med ecodriving, som t ex att hoppa i nedväxlingen för kraftigare motorbroms, i syfte att spara bromsarna så mycket som möjligt. Ironiskt nog är detta dåligt för bromsarna; att inte användas ordentligt. Dessutom en vacker dag blir det bilverkstad som gäller, och då ångrar man att man inte använde bromsarna i större utsträckning. Vanligare problem än man tror.
Dessutom är min bil relativt bränslesnål; hälften förbrukning per mil jämfört med flertal andra bilar, i synnerhet något de äldre. Trots att jag inte riktigt applicerar ecodriving till fullo, skulle jag ändå betrakta mig i trafiken som relativt miljövänlig.