Start > Körkortsforum > HUR SKA MAN VÅGA

HUR SKA MAN VÅGA

Sanna88 2017-07-29 01:20 ! Citera #
Hej

Detta kommer vara det konstigaste ni har hört.
Tog körkort för 4 år sedan. Köpte genast en bil. Har endast kört inne i Stockholm city. Vågar inte ens köra ut till förorterna. Är så rädd att jag ska missa avfarter och hamna fel.
Enda gången min bil har varit utanför city var när en kompis lånade den för att köra till sundbyberg och köpa ett bord. Då var det hon som körde.
Hur ska man lära sig? Funderar på om man ska köpa ett körpaket i någon närförort.
Micke 2017-07-29 13:06 ! Citera #
Sanna88 2017-07-29
Hej

Detta kommer vara det konstigaste ni har hört.
Tog körkort för 4 år sedan. Köpte genast en bil. Har endast kört inne i Stockholm city. Vågar inte ens köra ut till förorterna. Är så rädd att jag ska missa avfarter och hamna fel.
Enda gången min bil har varit utanför city var när en kompis lånade den för att köra till sundbyberg och köpa ett bord. Då var det hon som körde.
Hur ska man lära sig? Funderar på om man ska köpa ett körpaket i någon närförort.
Hej Sanna88!

Jag känner igen ditt problem, min sambo hade exakt samma problem som du. Vi bor i en liten landsbygd mitt i mellersta Sverige, och vi hade bara kört inom vårt lilla samhälle då vi både övningskörde samt körde upp här :)

När vi båda hade klarat våran uppkörning så ville sambon aldrig köra om vi skulle lämna vårt lilla samhälle, hon tyckte att det var jobbigt att fanns mycket bilar bakom henne och hon kände sig inte bekväm med att köra där hon inte hade kört förut.
Men vi tränade med henne successivt och gav henne små ”mål” som hon skulle köra till, det började med att köra till utkanten av vårt samhälle, sedan utökade vi till en mil utanför. Och så där höll vi på..

Så numera kan hon med lätthet köra överallt och tycker att det är riktigt roligt att köra bil, man får nästan bråka om vem av oss som ska sitta på förarplatsen.. Så jag tänkte att du kanske kunde använda dig av samma teknik, för du måste ju kunna lämna Stockholm City med din egna bil, världen kretsar inte runt Stockholm city, och det känns som om du kommer missa en massa om du inte vågar ta tag i dessa problem.. Men ta med dig någon som har körkort och som du verkligen litar på och känner dig extremt trygg med och testa sedan att köra mot förorterna.. Det kanske är extremt läskigt och jobbigt i början, men du kommer klara det! Sedan när du klarar det så kommer du tänka att ”Vad sjutton, var det inte svårare än såhär.”... Jag tror på dig!!!
Lycka till!!
T 2017-07-31 20:40 ! Citera #
Jag har haft körkort 1 år och jag känner verkligen igen mig. Vill helst köra där jag hittar. Kan bli stressad om jag inte hittar och då kryper paniken fram. Övningskörde aldrig inne i city (Sthlm) och har därför inte ens provat att köra där. Min svägerska som tog sitt körkort en månad före mig säger att jag måste prova och typ ”övningsköra” med tex min bror, annars kommer det inte bli av.
Micke 2017-07-31 22:41 ! Citera #
T 2017-07-31
Jag har haft körkort 1 år och jag känner verkligen igen mig. Vill helst köra där jag hittar. Kan bli stressad om jag inte hittar och då kryper paniken fram. Övningskörde aldrig inne i city (Sthlm) och har därför inte ens provat att köra där. Min svägerska som tog sitt körkort en månad före mig säger att jag måste prova och typ ”övningsköra” med tex min bror, annars kommer det inte bli av.
Jag tycker din svägerska har helt rätt, att ha någon som man litar på till 100% är det bästa man kan ha när man ska köra på ställen som inte är van vid.. Och skulle du köra fel så är det inget att få panik för, det finns drösvis med sidogator som du kan svänga in på :D
Gäst 2017-08-01 01:58 ! Citera #
Eftersom jag är motorsportsintresserad har jag alltid kört till mål utanför orten (även vid övningskörning). Att sätta upp ett mål dit man ska är en hjälp - jag har inga problem med att köra var som helst numera.
Jake 2017-08-07 15:15 ! Citera #
Tog körkortet i Juni i år och jag bor strax utanför stockholm. I början va det ju så att man missade en avfart här och där men det är ju en sak man lär sig. GPS som slutar fungera mitt i tunneln första gången man kör där är väl inte så kul men efter ett par ggr hittar man. Har under dessa 2 månader plöjt av en bilresa genom hela Polen / halva sverige och känner mig nu mer säker när det kommer till att följa skyltar.

ett bra tips är att använda nån GPS app som google maps eller WAZE. Dom säger till var du ska ligga inför kommande avfart samt nästa efter det. t.ex höger om 200 meter sen vänster sväng så man kan planera körningen lite lättare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov