Start > Körkortsforum > Uppfångning?

Uppfångning?

Gäst 2017-07-26 13:58 ! Citera #
Kan man använda sig av uppfångning vid väjningsplikt och rött ljus? Eller är det smidigare att bara använda sig av fotbromsen? När använder ni er av uppfångning?

(Uppfångning = Bilen står stilla med hjälp av enbart kopplingen och gas)
Nick 2017-07-27 11:49 ! Citera #
Gäst 2017-07-26
Kan man använda sig av uppfångning vid väjningsplikt och rött ljus? Eller är det smidigare att bara använda sig av fotbromsen? När använder ni er av uppfångning?

(Uppfångning = Bilen står stilla med hjälp av enbart kopplingen och gas)
Om det kan göras utan risk när du skall iväg. Men att stå och hålla bilen stilla med kopplingen i motlut är idioti där man enbart äventyrar kopplingens livslängd. Något som vissa trafikskollärare verkar tycka om enligt min och andras erfarenhet.

På uppkörning skiter de i vilket. Samma gäller växlingsteknik och dylikt - så länge det finns rutin och således sitter i ryggmärgen är det generellt lugnt (och naturligtvis att det är säkert och fungerar bra). Gör det som känns bäst för dig.
Gäst 2017-07-28 20:33 ! Citera #
Du tycker att ” Men att stå och hålla bilen stilla med kopplingen i motlut är idioti där man enbart äventyrar kopplingens livslängd.” , är det bättre att bromsa och sedan starta i backe?
Nick 2017-07-29 11:36 ! Citera #
Gäst 2017-07-28
Du tycker att ” Men att stå och hålla bilen stilla med kopplingen i motlut är idioti där man enbart äventyrar kopplingens livslängd.” , är det bättre att bromsa och sedan starta i backe?
I vissa bilar är det att föredra använda handbromsen (antingen elektroniskt eller mekaniskt styrd). I min bil är vridmomentet såpass tillräckligt att jag aldrig behöver ”fånga upp” bilen i motlut, vilket gäller för majoriteten nya bilar idag - i synnerhet dieslar. Det räcker att använda bromsen.

Sedan kommer det situationer där man väl gör ett uppfång. Det är svårt att svara generellt. Men det jag talar emot är när man utnyttjar kopplingen till att - hålla - bilen stilla i motlut. Det är att slira. Undvik detta om du inte verkligen måste.

Vad säger din handledare/lärare?

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo