Start > Körkortsforum > Väjningsplikt

Väjningsplikt

Dani 2017-07-21 09:56 ! Citera #
Hej!

Jag håller på att ta manuell körkort och undrar hur man ska göra vid väjningsplikt.
Om man tillexempel måste stanna för att de kommer många bilder, hur gör ni då? Trycker ni ner koppling och broms och sedan dragläget när det är dags att rulla iväg? Brukar få motorstopp då..

Men när man ser att det är väjningsplikt, är det bra då att köra väldigt sakta och kolla läget och sedan rulla iväg om det inte finns någon bil, jag har lite problem med att köra i låga farter, ska jag ha i ettans växel och göra i låg fart för att kolla läget och sedan när kusten är klar , gasa och växla till tvåan?

Hur gör ni? Tacksam för svar!
Anna D 2017-07-21 11:48 ! Citera #
Om du har kopplingen nere kan du köra i väldigt låg fart även med 2:ans växel i. Det brukar jag göra när jag övningskör och närmar mig korsning där jag har väjningsplikt. Om det är dålig sikt och man blir tvungen att stanna, eller om det är bilar före, ex i rondell, och om du har lätt att få motorstopp så fick jag ett jättebra tips för när man ska starta i lätt uppförsbacke eller har någon bil jättenära i bak och man är rädd att rulla bakåt, att hålla nere bromsen och lätta på kopplingen lite, inte riktigt halvvägs upp men nästan, man känner när bilen börjar ”skaka” lite, då när man släpper bromsen och trycker på gaspedalen kommer man iväg enklare, nästan omedelbart och får då inte motorstopp lika lätt! Lite svårt att förklara, men testa, det har hjälpt mig jättemycket och sedan jag fick till den tekniken har jag inte fått motorstopp i korsning en enda gång.
Nick 2017-07-27 11:57 ! Citera #
Jag kan säga hur jag brukar göra.

Beroende på sikt och hur korsningen ser ut, bromsar jag, trycker ned koppling och ser till att ha 2:ans växel redo (man får avgöra detta från situation till situation). Visar det sig att det är fritt är det bara upp med koppling och åka. Kommer det bilar, broms, i med 1:an.

Har du problem med starter så kanske du borde öva på detta först innan du beger dig ut - hitta en backe med motlut och starta - åk upp lite - stanna. Gör om tills du har känslan och att det sitter.
Nick 2017-07-27 12:47 ! Citera #
Det bör tilläggas att mycket med växelteknik är en smaksak. Om man känner att det är bättre att ha växlat ned och släppt upp kopplingen tidigare så får man göra detta. Sedan får man inte glömma att det finns aspekter till detta i form av slitage. Det jag gör kan likställas med att revmatcha till 2:ans växel om man skulle jämföra slitage (släpper enbart upp kopplingspedalen och körningen går supermjukt).

Ibland revmatchar jag i den rätta betydelsen; dvs ökar varvtalet för den växeln. Problemet är bara att det inte är särskilt miljövänligt, så jag gör enbart detta när nödvändigt. - Inget för nybörjare dock, man hittar sin körstil så småningom.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov