Start > Körkortsforum > Någons som har kört upp i Norr…

Någons som har kört upp i Norrtälje??

kaptenL 2017-07-14 12:18 ! Citera #
Ska köra upp om 1 vecka i norrtälje. Har någon erfarenhet?? Är så nervös!!
Gäst 2017-07-14 12:38 ! Citera #
Körde min andra uppkörning där, kuggade dock pga ett korkat misstag hehe. Men skulle väl säga att det är som att köra upp som på vilket annat ställe som helst, varken lättare eller svårare. Dock finns det en korsning som man måste vara uppmärksam på. Om jag kommer ihåg rätt så ligger den på den stora vägen som går igenom Norrtälje centrum. Man kör på huvudled men vid nåt tillfälle när man ska fortsätta rakt fram har man väjningsplikt mot de från höger (tror jag). Den är väl lite halv krånglig men följer man skyltarna ska det gå bra annars om du har möjlighet rekommenderar jag att du kollar upp den korsningen innan du ska köra upp så det inte kommer som en överraskning.

I övrigt är det som sagt varken lätt eller svårt så det kommer gå bra om du är redo och har övat tillräckligt! Lycka till!
Ylva 2018-01-18 18:04 ! Citera #
Jag körde upp i Norrtälje igår och klarade det på första försöket!!
Så jäkla glad och stolt då jag körde upp som privatist.

Inspektören jag åkte med hette Pia och var en rar tant som hon fick mig att känna mig lugn. Inget onödigt babbel utom det som var relevant. Jag körde en Wolksvagen Passat, sexväxlad diesel. Vilket är som att kliva in i ett rymdskepp för mig som bara kört en gammal Opel från 98. Min säkerhetkontroll var att testa vindrutetorkare, spolning och värme i rutorna. Bilen jag hade kört hade inte ens värme eller fungerande torkare i bak :lol: Så jag gissade vilka knappar det var för rutvärme, råkade blanda ihop vilken som var för fram och bak men det gjorde ingenting.
Fick ett motorstopp i början av körningen, men det gjorde inte heller nånting. Tar såklart en stund att känna in en ny bil.

Mina bästa tips innan är:
-Kör igenom Norrtälje några gånger innan så du känner dig hemma. Finns en del enkelriktade gator annars så gäller högerregeln i princip överallt inne i stan.
-Många gamlingar och barn i rörelse pga skolor och sjukhus så dom områdena behöver extra uppsikt.
-Kör fram och tillbaka mellan cirkulationsplatsen vid biltema och cirkulationsplatsen vid esplanaden så du känner dig trygg med att lägga dig i rätt fil innan, i och efter cirkulationen (Observera att det är bussfil till höger när du åker ut ur rondellen närmast biltema alltså ska du lägga dig i vänsterfilen, annars hamnar du på en busshållplats och parkering!) Jag körde där säkert 10 gånger fram å vända tillbaka å vända dagen innan, det var jag otroligt tacksam över då jag fick köra exakt där på provet.

Mina bästa tips under uppkörningen:
-Ta det lugnt, håll nere hastigheten innan du kommer fram till cirkulationer och korsningar, du ska knappt behöva bromsa när du kommer fram.
-Kör sakta i bostadsområden, även om det är 30, kryp på ettan när det är skymd sikt, låtsas att det är barn som ska hoppa fram bakom bilar och husknutar. Du ska kunna stanna på direkten!
-Tänk på att du ska ha kommit ner i angiven maxhastighet INNAN du kommit fram till nästa hastighetsskylt.
-Hamnar du i gångfartsområde tänk på att du ska va nere i 7km innan du ens kommer in på området.
-Visa att du tittar ordentligt långt fram, genom buskar, mellan hus etc så du vet låååångt innan du är framme vid en korsning om det är trafik som kommer samt planera efter vilka bilar du ska svänga ut så du får ett bra flöde i körningen.
-Glöm inte döda vinkeln i korsningar, cykelbanor överallt typ.
-Hamnar du i någon av gatorna där mötande har företräde och du får vänta i en sidoficka, tänk på att kolla döda vinkeln och sedan blinka ut til vänster innan du kör genom efter mötet. Risken finns annars att någon försöker passa på att köra om dig när du står i fickan vilket kan leda till att du blir påkörd bakifrån.
-Var nitiskt på högerregeln! Visa att du har koll även om inte så många andra verkar ha det. Det va flera som kom från min höger som först väntade på att jag skulle passera men jag visade tydligt att det var deras tur att köra.

Och håll dig lugn! Du fixar det!
Jag var skitnervös och hade sömnproblem i en vecka innan. Men kvällen innan rannsakade jag mig.
-Kan jag hantera och framföra en bil på ett korrekt sätt? Ja
-Kan jag regler, skyltar etc? Ja
Efter det blev mitt mantra ”kör bara lugnt så kommmer det gå bra”

Ska tillägga att det var snöoväder och jättehalt, vilket faktiskt bara var positivt, det blev ännu en anledning till att ta det jävligt lugnt i trafiken.

Lycka till fellow trafikanter!!

8-) :D :)
Gäst 2019-08-08 11:25 ! Citera #
Körde också upp med en Pia igår. Kuggade. Körde tydligen för långsamt och kollade för mycket i speglarna... :/ synd när det alla säger är just att man ska ta det lugnt och kolla överdrivet mycket i speglarna. Var såå krossad efteråt för hon nämde inte att något annat var fel
Gäst 2019-08-08 11:28 ! Citera #
Sen så ska man självklart inte köra för långsamt så det är väl förståeligt. Var dum nog att ställa ratten så jag inte såg hastighetsmätaren (kör vanligtvis i en gammal toyota där hastighetsmätaren är i mitten av bilen) så jag fick liksom stäcka mig varje gång ag skulle kolla hastigheten (inte bra, men tror ej hon märkte) därför safeade jag med hastigheten men tja det var ju tydligen dumt.
Gäst 2019-08-08 12:18 ! Citera #
Sen så ska man självklart inte köra för långsamt så det är väl förståeligt. Var dum nog att ställa ratten så jag inte såg hastighetsmätaren (kör vanligtvis i en gammal toyota där hastighetsmätaren är i mitten av bilen) så jag fick liksom stäcka mig varje gång ag skulle kolla hastigheten (inte bra, men tror ej hon märkte) därför safeade jag med hastigheten men tja det var ju tydligen dumt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov