Start > Körkortsforum > Klarade både teori och uppkörn…

Klarade både teori och uppkörning på första i Södertälje

Gäst97 2017-07-11 00:04 ! Citera #
Många har berättat sina historier gällande körkort så ville också skriva ett långt inlägg om hur allt har gått.

Jag är en kille på 19 år, har aldrig i mitt liv suttit bakom en ratt tills första dagen i trafikskolans bil. Har av olika anledningar inte kunnat börja övningsköra som alla andra killar i min omgivning som då började vid 17 års åldern och tog körkortet så snabbt de fyllde 18. Det var faktiskt en tuff period. Föräldrar som skiljde sig och olika familjeproblem.

Hur som helst jag studerar högskola på heltid och började övningsköra intensivt redan vid slutet av maj. Intensivt menar jag 3-4 pass i veckan där varje pass är dubbelpass vilket innebär 80 minuters körtid. Jag valde King Trafikskola i Södertälje och rekommenderar verkligen Michel som jobbar där. Totalt har jag kört 30 dubbellektioner på 80 minuter. Totalt har jag tillbringat 40 timmar i extrema trafikförhållanden i Södertälje. Det var riktigt svårt måste jag ändå erkänna, när folk som kör som galningar och lastbilar som stressar ut när de egentligen har väjningsplikt.

Halkbanan fixade jag i Gnesta, kändes så onödigt då man fick typ köra 15 minuter som max och sen var det roliga över kostar även överdrivet mycket. När de ändå bara visar några filmklipp med kort reflektionsdisskution efteråt.

Teoridelen kändes enklast. Läste ut boken ett par gånger, använde samma metod som jag gjorde vid mina salstentor i skolan. Antecknar ner det viktigaste att kunna i form av punktlistor. Endast fakta och kort beskrivning. Dag som natt pluggade jag teori. Sedan lyckades jag få 57 antal rätt på teoriprovet, blev även stressad av att datorn fastnade 5 minuter efter varje fråga.

Uppkörningen var enkelt, det handlar om att inte bli en trafikfara under 35 minuter. Det som folk skrämt upp mig så mycket vid.

Jag och min handledare från trafikskolan satt i väntrummet och en man kom han hette Martin. Vi skakade hand och gick ut till bilen som jag hade parkerat. Vi började med säkerhetskontroll, fick bara kolla däck och fälgar så att allt var ok. Satte mig in i bilen, det vart för varmt så startade bilen direkt utan att sätta på mig bälte osv för att AC skulle igång.

Körde ut först till Nynäshamn, på vägen stod det två lastbilar som hade stannat så fick passera de. Rondeller är väldigt vanligt i Södertälje området. Oskyddade trafikanter där var det viktigt med avsökning, vände vid landsväg med parkeringfickor och även andra vändningen var där jag såg ett hål för att köra in och göra en U-sväng för att köra ut på vägen igen, ni förstår. Fick back-parkera vid en svår parkeringsplats.

När vi var klara så sa han först att jag var godkänd, men sedan fick jag feedback, att kolla mer på backspegeln och avsökningen bakåt och inte enbart framåt. Sedan att jag hade kört för sakta vid vissa platser, för att det var dåligt sikt blev lite irriterad på hans kommentar där. 30 vid 70 väg och 50 vid 80 väg osv. För att

I mailet jag fick står det:
Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Passerande av stillast fordon, Cirkulationsplats,
Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Oskyddade trafikanter, Vändning, Parkering, Backning, Sväng
från landsväg, Infart/körning på landsväg, Motorväg/motortrafikled

Så inget att stressa som jag gjorde, kunde inte sova något kvällen innan alls av all ångest och stress. Folk skrämmer upp sig själva i onödan.
Gäst 2017-07-11 14:15 ! Citera #
Du har redan berättat denna historia en gång tidigare, har du tagit körkort 2 gånger? :)

Gällande halkbanan så var det underligt att ni bara fick köra i 15 minuter, när jag var på min halkkörning så höll på minst 2 timmar, och allt som allt den dagen så höll vi på i nästan 3 timmar.. Så jag tycker ditt inlägg är lite udda...tror nästan att det är fejk..
Jonis 2017-07-11 17:33 ! Citera #
Jag gjorde halkan förra året i Östhammar och det var ungefär lika. Det var jag och 2 tjejer som turades om att köra. Totalt var nog inte körtiden mer än 15minuter per person.

Hans post låter trovärdig för övrigt och det låter som han gjorde riktigt bra ifrån sig, speciellt med att tillämpa studieteknik från högutbildning.
Gäst97 2017-07-12 02:42 ! Citera #
Nej jag tog inte körkortet 2 gånger och det är första gången jag skriver detta. Du kanske blandar med andra trådar här i forumet.

Gällande halkbanan så ljuger jag inte, jag körde i Gnesta. Jag körde 15 minuter en annan kille till som satt i samma bil fick köra 15 minuter också. Sen gick vi in till ett rum med TV-skärm och fick se på massa onödiga filmer med olyckor samt konsekvenser.

Finns ingen anledning och förstår inte ens varför min text inte låter trovärdig? Varför skulle man ljuga om det där liksom?
Gäst 2017-07-12 13:58 ! Citera #
Gäst97 2017-07-12
Nej jag tog inte körkortet 2 gånger och det är första gången jag skriver detta. Du kanske blandar med andra trådar här i forumet.

Gällande halkbanan så ljuger jag inte, jag körde i Gnesta. Jag körde 15 minuter en annan kille till som satt i samma bil fick köra 15 minuter också. Sen gick vi in till ett rum med TV-skärm och fick se på massa onödiga filmer med olyckor samt konsekvenser.

Finns ingen anledning och förstår inte ens varför min text inte låter trovärdig? Varför skulle man ljuga om det där liksom?
Jag vet att jag har läst en exakt likadan text förut och den personen hade dessutom samma nickname...
Jag tycker det är väldigt underligt att ni körde så pass lite, som jag sa förut så höll våran halkbanekörning på i nästan 2 timmar, sedan fick även vi se ett par videofilmer om fart och krascher, och fick även testa på att ”krocka” med en släde och bli upp o nedvända i en bil.. Allt som allt höll våran dag på i nästan 3 timmar, men huvudsysslan var inriktad på halkkörningen... Vilket den ska vara!

Men om det är första gången DU skriver så ber jag om ursäkt...
GästHopp 2017-07-15 15:50 ! Citera #
Gäst 2017-07-12
Jag vet att jag har läst en exakt likadan text förut och den personen hade dessutom samma nickname...
Jag tycker det är väldigt underligt att ni körde så pass lite, som jag sa förut så höll våran halkbanekörning på i nästan 2 timmar, sedan fick även vi se ett par videofilmer om fart och krascher, och fick även testa på att ”krocka” med en släde och bli upp o nedvända i en bil.. Allt som allt höll våran dag på i nästan 3 timmar, men huvudsysslan var inriktad på halkkörningen... Vilket den ska vara!

Men om det är första gången DU skriver så ber jag om ursäkt...
Ja, vi fick göra samma sak på min Risk 2:a, och lite till. Hela kursen tog nog en bit över 3 timmar och vi fick förutom det du nämnde också testa bromssträcka med två bilar som körde bredvid varandra med den ena en bit bak för att visa bra avstånd från framförvarande fordon. Sen körde vi en slingrig halkbana med stillastående hinder (en av tjejerna som körde höll typ 80-90 km/h så handledaren vågade inte använda halkattrappen :lol: ) och gjorde undanmanöver vid dåligt väglag.
Gäst 2017-07-15 16:54 ! Citera #
GästHopp 2017-07-15
Ja, vi fick göra samma sak på min Risk 2:a, och lite till. Hela kursen tog nog en bit över 3 timmar och vi fick förutom det du nämnde också testa bromssträcka med två bilar som körde bredvid varandra med den ena en bit bak för att visa bra avstånd från framförvarande fordon. Sen körde vi en slingrig halkbana med stillastående hinder (en av tjejerna som körde höll typ 80-90 km/h så handledaren vågade inte använda halkattrappen :lol: ) och gjorde undanmanöver vid dåligt väglag.
Ja det var det vi också fick göra, först startade vi på en raksträcka där man skulle hålla 50 km/h och sedan svänga undan för gummi konor som stod utställda, efter den raksträckan var klar så fick vi följa banan runt och den avslutade med en skarp högerkurva som var snorhal... Efter att vi hade gjort det några gånger så bytte vi bana och därmed även hastighet. Då skulle man gasa så fort som möjligt upp till minst 70 km/h och sedan köra över en kulle, och på andra sidan så var vägen återigen snorhal och där skulle vi undermanövrera så vi inte körde på ”älgen” som kom farande antingen från vänster eller höger sida. Och efter att ”älgen” var avklarad så fick vi köra in på ett litet sidospår där vi återigen skulle hålla minst 70 km/h för att vid slutet av den raksträckan tvärbromsa från 70 ner till 0, och det fanns två färdriktningar, den vänstra var torr och den högra var snorhal, just för att vi skulle få se och känna på skillnaden mellan torrt och halt underlag.

Jag gjorde min halkkörning på ytongbanan som ligger strax utanför Örebro..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 01:43
4
I dag 00:14
9
I går 21:36
18
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest