Start > Körkortsforum > Klarade både teori och uppkörn…

Klarade både teori och uppkörning på första i Södertälje

Gäst97 2017-07-11 00:04 ! Citera #
Många har berättat sina historier gällande körkort så ville också skriva ett långt inlägg om hur allt har gått.

Jag är en kille på 19 år, har aldrig i mitt liv suttit bakom en ratt tills första dagen i trafikskolans bil. Har av olika anledningar inte kunnat börja övningsköra som alla andra killar i min omgivning som då började vid 17 års åldern och tog körkortet så snabbt de fyllde 18. Det var faktiskt en tuff period. Föräldrar som skiljde sig och olika familjeproblem.

Hur som helst jag studerar högskola på heltid och började övningsköra intensivt redan vid slutet av maj. Intensivt menar jag 3-4 pass i veckan där varje pass är dubbelpass vilket innebär 80 minuters körtid. Jag valde King Trafikskola i Södertälje och rekommenderar verkligen Michel som jobbar där. Totalt har jag kört 30 dubbellektioner på 80 minuter. Totalt har jag tillbringat 40 timmar i extrema trafikförhållanden i Södertälje. Det var riktigt svårt måste jag ändå erkänna, när folk som kör som galningar och lastbilar som stressar ut när de egentligen har väjningsplikt.

Halkbanan fixade jag i Gnesta, kändes så onödigt då man fick typ köra 15 minuter som max och sen var det roliga över kostar även överdrivet mycket. När de ändå bara visar några filmklipp med kort reflektionsdisskution efteråt.

Teoridelen kändes enklast. Läste ut boken ett par gånger, använde samma metod som jag gjorde vid mina salstentor i skolan. Antecknar ner det viktigaste att kunna i form av punktlistor. Endast fakta och kort beskrivning. Dag som natt pluggade jag teori. Sedan lyckades jag få 57 antal rätt på teoriprovet, blev även stressad av att datorn fastnade 5 minuter efter varje fråga.

Uppkörningen var enkelt, det handlar om att inte bli en trafikfara under 35 minuter. Det som folk skrämt upp mig så mycket vid.