Start > Körkortsforum > Klarade körkortet på första fö…

Klarade körkortet på första försöket.

Kevinsköld 2017-07-07 19:54 ! Citera #
Tjenare. Igår hade jag teoriprov, och kunskapsprov i Köping. Jag skrev upp 13.15 och var duktigt nervös. Tyckte frågorna var lite svåra ärligt... satt 12 minuter av 50.. fick 52 rätt.. precis alltså 8-) trodde jag skulle spy när jag tryckte på rätta...

Klockan 14.45 körde jag upp.. stod och väntade på trafikinspektören så kom hon ut. Var så nervös så hjärtat nästan hoppade ut ut bröstkorgen. Haha. Katarina heter hon. Sök på ”trafikinspektör” på youtube så ser ni henne. Hon har blå jacka på sig i videon. Väääääääärldens bästa trafikinspektör. Hur snäll och go som helst. Hon förklarade hur provet skulle gå till när vi gick till bilen. Som säkerhetskontroll fick jag kolla så att säkerhetsbältet och tutan fungerade.. haha kanske bara tur..

Så började jag köra. Fick börja med att åka till vänster i en rondell, sen vidare mot stopplikt. Sen vänster vid trafikljus. Efter det fick jag köra mot himmeta. Vänstersväng på landsväg, men man har ett eget körfält vid den vänstersvängen.
Sen fick jag köra på en smal och krokig väg. Viktigt att poängtera här, är att det är 70 på den vägen, men körde bara 40 hela sträckan.

Sen fick jag backa rakt bak för att köra tillbaka.

Efter det var det dags för högerregel och det är en MASSA skymda korsningar så ha is i magen om ni ska köra upp där. Annars kuggar ni. Högerregeln gick bra.

Sen vid en rondell med övergångsställe efter så kom det en man på permobil som jag trodde skulle åka över för det såg så ut. Jag väntade i 5 sekunder kanske innan jag åkte över. Hon sa att det var bra att jag var uppmärksam på honom och samtidigt inte blockerade trafiken i onödan.

Sen hände en grej som jag trodde skulle kugga mig. Jag kom fram till en korsning i stan med en fruktansvärd skymd korsning. Så jag kröp fram och stannade. Såg ingen bil på 4-5 sekunder så jag började köra ut, sen kommer en biljävel i en jävla fart från vänster. Så jag fick lägga mig hårt på bromsen. Var ute på halva körbanan då.. och hon bara ”attans också” jag bara nej... vart skitledsen... sen sa hon att jag skulle åka tillbaka till Trafikverket. När jag väl hade parkerat och stängt av bilen så sa hon ”så där då Kevin, körprovet är godkänt”. Jag bara va? Hon sa ”det som räddade dig Kevin, var att du bromsade och inte jag. Det innebär att du har större koll än du tror. Och med övrig bedömning på din körning, så körde du felfritt. Vilket gör att helhetsbedömningen är godkänt”. Jag vart hyperglad och började gråta haha.

Hon sa i början att gör man något fel så ska man lägga det bakom sig och inte tänka mer på det. Och det var det jag gjorde.

Så ta det lugnt så ska det gå bra...

Blev förvånad över att jag inte fick backa runt gatuhörn eller backparkera mellan två bilar..

Det hon bedömde mig på var :

*säkerhetskontroll
*körning på smal/krokig väg
*självständig körning mot mål
*cirkulationsplats
*gatukorsning
*oskyddade trafikanter
*vändning
*backning
*sväng från landsväg.
*infart/körning på landsväg.
*motorväg/motortrafikled
Gäst 2017-07-07 23:08 ! Citera #
Grattis!

I och med att det är ett stickprov är det aldrig säkert att man får göra vissa delar. Jag fick backa runt hörn på min uppkörning.

Helt rätt att du räddade dig själv genom att bromsa. Andra gör galen skit i trafiken hela tiden men det gäller att vara alert.
John 2017-07-10 21:06 ! Citera #
Grattis!

Kör försiktigt nu.

Jag vart utsatt för en liknande situation på vägen hem. Frugan hade kört mig till uppkörningen men eftersom jag blev godkänd så kunde jag köra hem. Nästan hemma, så kommer en stor lastbil runt krönet. Jag placerar mig lite mer till höger för att ge plats. Inte smalt men inte speciellt brett heller. Jag ser bara fötterna bakom den andra lastbilen som står parkerad på höger sida vägen och hinner knappt få stopp på bilen. Som tur var hände inget för att vi båda hade snabba reflexer och jag hade faktiskt anpassat hastigheten. Han bad till och med om ursäkt för sin oförsiktighet och jag är bara glad att allt gick bra.

Vi kan vara stolta över hur vi utbildas för att skapa en trafiksäkerhet som är bäst i världen.
Gäst 2023-02-15 00:04 ! Citera #
Glad för din skull! Men sånt här gör mig så jövla ledsen, min förra uppkörning gick perfekt men fick underkänt för jag ”kollade för lite i backspegeln”. Konstigt att alla backningsmoment osv. Gick perferk då..
Gäst 2023-03-13 16:27 ! Citera #
Det spelar ingen roll om du är bäst i världen på att manövrera bilen, är du inte riskmedveten förare så ska du inte ha körkort

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor