Om man ska rakt fram i rondell kan man välja höger eller vänster körfält.
- Behöver man kolla köra uppsiktsrutin (backspegel, sidospegel, död vinkel) i högra, innan man blinkar man blinkar ut? Det enda jag kan komma på är att en cyklist villat bort sig där.
- Om man ligger i vänster körfält och ska rakt fram - när blinkar ni, före eller efter refugen till den första avfarten?
- Så till vänstersväng i rondell. Är det rimligt att påbörja uppsiktsrutin redan vid den första avfarten, så att man är klar att blinka ut och byta körfält vid den andra. Jag har problem med att hinna. Har dålig simultankapacitet.
- Parkering genom backning. Bi backar in snett. Ponera att det är uppkörning. Är det ok att rätta till bilen efter utförd backning? Skulle inspektören säga aja baja om man öppnade bildörren för att värdera placeringen?
Tacksam för diskussion kring ovanstående.
I cirkulationsplats med två filer när du skall rakt fram och (normalt sett väljer högra om inga vägvisare säger annat) så bör du även ha uppsikt kring vänstra körfältet. Inga överraskningar där skall inträffa när du blinkar ut. Du säkerställer även att trafikanter från högersida väjar för dig och att det inte blir något missförstånd.
Dessa rutiner som körskolor lär ut är jättebra, men tankegångarna skall gå kring vilka risker det finns i varje givna situation. I vissa situationer är det viktigare att hålla koll på sin högra sida och i synnerhet döda vinkeln, vilket uppkommer automatiskt vid identifiering av risker. En del på detta forum har förespråkat rutiner att -alltid- kolla vänstra speglar och sen högra speglar eller vice-versa och argumenterar för alla möjliga osannolika händelser. Tillslut lär man även behöva titta uppåt så något flygplan inte kommer och kraschar i en också.... - Nä, sådant synar en inspektör ganska enkelt och underkänner. Jag har sagt det innan och säger det igen; många problem kring uppsikt / avsökning löser sig automatiskt med ett risktänk. Det verkar du ha eller åtminstone börjat få igång, men prioritera de risker som är mest sannolika och överanalysera inte!
Vad gäller
när man blinkar ut tycker jag vid refugen ofta är lämpligt. Många verkar blinka precis innan de åker ut, vilket är helt meningslöst och egoistiskt, dock fortfarande lagligt.
3: Uppsikt är alltid bra; ha koll runt omkring dig och planera. Saker och ting ändrar sig fort dock, så att titta för långt innan kan vara överflödigt. Du måste träna och kunna avgöra detta själv. Det skall flyta på. Eftersträva inte en algoritmisk körning.
4. Om det sker naturligt är det absolut fine. Behövs det verkligen, så gör det. Du skall visa att du kan köra självständigt, bry dig inte om inspektören.