Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen på första…

Klarade uppkörningen på första försök! Södertälje

Ojaa 2017-06-29 22:29 ! Citera #
Förra veckan körde jag upp för första gången efter jag bara övningkört privat och vad jag kan komma ihåg så körde jag inte mer än 10 gånger.

Jag var ganska nervös inför uppkörningen men inspektören var jätte lungt och snäll. Innan vi skulle ut på vägen informerade hon hur uppkörningen går till.

Hon frågade även om jag vill att hon ska vara helt tyst och bara säga vart hon vill att jag ska köra eller om jag vill att hon ska små prata lite då och då. Jag sa att det går bra både och.

Sen började vi med säkerhetskontroll. Jag fick kolla däcket och det var jätte lätt. Sen var det dags att åka ut på vägen.

Ni vet hur det går till.. det var ett tillfälle där vi stått vid rött ljus och jag skulle svänga till höger. Där jag kommer korsa en bevakat övergångstället. Jag såg att det kom 2 gående och just då fick jag grönt på signalen. Jag rullade försiktigt till höger och stannade till för att jag trodde dem skulle gå över mot detas rött. Men dem stannade precis då. Sen körde jag vidare.

Efter det fick jag köra in på en parkering o så frågade hon mig vad jag tänkte, vrf jag stannade till? Jag sa då att vad jag vet kan dem få grönt samtidigt som oss, och vissa människor kan ju gå mot rött. Man måste ha lite fantasi vad som kan hända. Jag vill liksom inte köra på någon på uppkörningen.
Hon ler och nickade, sen fick jag köra tillbaka. När vi var framme parkerat o klart. Började hon kommentera hur jag körde o så. Hon sa att det som hände vid övergångstället var bra gjort, och varför dem inte fick grön samtidig som oss var för att dem inte hann trycka på knappen. Sen sa hon du är GODKÄND!!! 8-)

Jag tyckte det gick jätte fort, jag tog verkligen ett steg i taget. Var uppmärksamma vad som händer runt omkring dig. Vilken hastighet det är, kolla alltid i speglarna speciellt i backspegel, döda vinkel, använd blinkers, koncentrera inte på den personen som sitter bredvid dig. Ta ett steg i taget. Kör inte för överdrivet långsam, ha blicken långt fram, kolla skyltar och motorbromsa när du ser att du närmar dig övergångställe och kör efter trafikförhållandet.

Vi är nybörjare, inspektören förstår att vi är nervösa, dem vet att vi inte kan köra helt perfekt. Visa dem vad du kan så kommer det går jätte bra. Om du inser att du gjort ett misstag, förklara då för dem vrf du gjorde så, hur du tänkte. 8-)

För teori delen, kuggade jag på första ggn med 51 poäng. Det suger men jag fixade det på andra gången i tisdags med 57 poäng.

Snart får jag mitt rosa kort. Yeah :lol:

Lycka till ni som ska köraupp. Tänk positivt och visa dem vad ni kan!
Gäst97 2017-07-03 18:31 ! Citera #
Har uppkörning nästa vecka i Södertälje och blir stressad av allt negativt folk skriver här i forumet. Jag är ju nöjd med mitt körsätt. Har övningskört enbart med trafikskola i Södertälje området ca 40 timmar totalt. På teorin fick jag 57 poäng vid första försöket. Stolt där.
Gäst 1 2017-07-03 22:49 ! Citera #
Gäst97 2017-07-03
Har uppkörning nästa vecka i Södertälje och blir stressad av allt negativt folk skriver här i forumet. Jag är ju nöjd med mitt körsätt. Har övningskört enbart med trafikskola i Södertälje området ca 40 timmar totalt. På teorin fick jag 57 poäng vid första försöket. Stolt där.
Det mesta av allt det negativa du läser här om folk som kuggar är från dom som inte inser själva att det är deras körsätt som inte är godkänd men att dom vägrar att inse det. Då skyller dom på inspektören/bilen istället...

Om du har kört i Södertälje området så har du absolut inget att oroa dig för..
Vilken trafikskola har du använt?
Tomten 2017-07-04 18:04 ! Citera #
Härligt!! :) :D Gratulerar!!
Ojaa 2017-07-04 21:12 ! Citera #
Gäst97 2017-07-03
Har uppkörning nästa vecka i Södertälje och blir stressad av allt negativt folk skriver här i forumet. Jag är ju nöjd med mitt körsätt. Har övningskört enbart med trafikskola i Södertälje området ca 40 timmar totalt. På teorin fick jag 57 poäng vid första försöket. Stolt där.
Bra jobbat med teroi delen! ;)

Det kommer säkert gå jätte bra med uppkörningen också. Va positivt och lugn. Godkänd eller ikke godkänd beror helt på dig själv. Ta ett steg i tagen var uppmärksam på vad som händer runt omkring dig. Inspektören finns bara där för att bedömma ditt körande. Du har kontroll över bilen, du är bossen.

Lycka till! ;)
Gäst97 2017-07-06 22:45 ! Citera #
Gäst 1 2017-07-03
Det mesta av allt det negativa du läser här om folk som kuggar är från dom som inte inser själva att det är deras körsätt som inte är godkänd men att dom vägrar att inse det. Då skyller dom på inspektören/bilen istället...

Om du har kört i Södertälje området så har du absolut inget att oroa dig för..
Vilken trafikskola har du använt?
Aa det är också sant!
Jag körde med King trafikskola, mannen jag kör med heter Michel och han är så grym. Rekommenderas verkligen.
Gäst97 2017-07-06 22:46 ! Citera #
Ojaa 2017-07-04
Bra jobbat med teroi delen! ;)

Det kommer säkert gå jätte bra med uppkörningen också. Va positivt och lugn. Godkänd eller ikke godkänd beror helt på dig själv. Ta ett steg i tagen var uppmärksam på vad som händer runt omkring dig. Inspektören finns bara där för att bedömma ditt körande. Du har kontroll över bilen, du är bossen.

Lycka till! ;)
Egentligen så har jag varit körklar för 2 veckor sedan men hittade aldrig uppkörningstid. Annars kör jag helt felfritt. Tack för all stöd!
Gäst97 2017-07-11 00:05 ! Citera #
Klarade uppkörningen! Tack för allt stöd här!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 01:43
4
I dag 00:14
9
I går 21:36
18
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor