Start > Körkortsforum > Släckt gångsignal (special), h…

Släckt gångsignal (special), hur skall man agera?

Robert 2017-06-28 15:47 ! Citera #
I Stockholm finns ett antal övergångsställen i samband med rondeller med helt släckta signaler.
Här är en länkar till 2 av dem:

https://www.google.se/maps/@59.2887252,18.0889365,3a,75y,258.27h,88.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9RqPNz7v9ve6rHYcagCfJg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

https://www.google.se/maps/@59.2878498,18.0848684,3a,75y,59.03h,86.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUBcBWm8PDuCTH_8JpEzTkQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

De funkar så att samtliga lysen är släckta förutom en lampa för det gående som symboliserar ett pekfinger som trycker på en knapp, på andra ställen finns en skylt för de gående där det står ’tryck för grönt’ (se andra länken).
När man trycker tänds röda upp för gående samtidigt som bilarna får gul till rött, sedan gult till grönt för gående.
Efter en stund blir det gult och sedan rött för de gående, efter det går det för bilisterna från rött till gult men sedan slockar det helt! Sedan i samma stund så slockar det även helt för de gående och pekfinger lampan tänds upp igen. Bilisterna får alltså aldrig någonsin grön signal utan helt mörkt bara. Jag har tagit reda på att det då faktiskt räknas som ett obevakat övergångsställe och bilisterna har fortfarande väjningsplikt mot gående. Skylt B3a finns ju alltid också uppsatt vid dessa. Det har inte byggts nya såna här varianter på 7 år då man förstod att det var en dålig idé. 99 % av alla bilisterna här uppfattar det som att de har grönt och kör direkt när det släcks och de gående vill inte riskera att gå över då.

Är det någon som vet hur jag bör agera vid uppkörningen om jag råkar ut för ett sådant övergångsställe? Om jag följer de faktiska reglerna (som få känner till) i detta fall kan det skapa förvirring och missförstånd.
Robert 2017-06-28 16:14 ! Citera #
En rättelse bara, det är såklart cyklisterna som får rött gult och grönt, gående signalen blir röd och grön.
Pekfinger lampan syns vid övergångsstället i första länken.
Gäst 2017-06-28 16:21 ! Citera #
Du har ju redan besvarat din egna fråga...
Du har rätt i att bilisterna har väjningsplikt, så självklart ska du släppa fram en gående som vill gå över..
Det ska du alltid göra om du har väjningsplikt, oavsett om det är en uppkörning eller inte :)
Gäst 2017-07-17 11:03 ! Citera #
En annan intressant sak om dessa är tidsluckan (ibland 3-5 sekunder) mellan det att den gående trycker och det att signalen blir gul/röd. Man har väjningsplikt mot gående som visar sin avsikt att gå över just nu. Om den gående trycker, visar den avsikt att vänta på att den får grönt. Då borde jag som bilförare få köra innan signalen hinner växla till gult, eller hur?
Gäst 2017-07-17 15:19 ! Citera #
Gäst 2017-07-17
En annan intressant sak om dessa är tidsluckan (ibland 3-5 sekunder) mellan det att den gående trycker och det att signalen blir gul/röd. Man har väjningsplikt mot gående som visar sin avsikt att gå över just nu. Om den gående trycker, visar den avsikt att vänta på att den får grönt. Då borde jag som bilförare få köra innan signalen hinner växla till gult, eller hur?
Så länge du har grönt så kan du köra, då behöver du inte stanna.
Men så fort signalen slår om till gult så ska du förbereda dig på att stanna.
Gäst 2017-07-17 15:31 ! Citera #
Gäst 2017-07-17
Så länge du har grönt så kan du köra, då behöver du inte stanna.
Men så fort signalen slår om till gult så ska du förbereda dig på att stanna.
Ja, men här är signalen aldrig grön för bilarna. Det är en släckt signal som blir gul/röd när en fotgängare trycker.
Gäst 2017-07-17 16:20 ! Citera #
Gäst 2017-07-17
Ja, men här är signalen aldrig grön för bilarna. Det är en släckt signal som blir gul/röd när en fotgängare trycker.
Det är ju samma sak, så länge du har en släckt signal så är det som grönt, alltså behöver du ej stanna då...
Vill en fotgängare gå över så ska han/hon trycka på knappen, du har ej väjningsplikt mot en fotgängare som inte använder knappen, till skillnad om du kommer till ett obevakat övergångsställe, där har du alltid väjningsplikt..
Gäst 2017-07-17 16:31 ! Citera #
Gäst 2017-07-17
Det är ju samma sak, så länge du har en släckt signal så är det som grönt, alltså behöver du ej stanna då...
Vill en fotgängare gå över så ska han/hon trycka på knappen, du har ej väjningsplikt mot en fotgängare som inte använder knappen, till skillnad om du kommer till ett obevakat övergångsställe, där har du alltid väjningsplikt..
Nej, nej, fel! Är lamporna släckta vid ett övergångsställe är det att räkna som obevakat. Knappen finns där för de som behöver extra trygghet, exempelvis barn.
Gäst 2017-07-17 17:54 ! Citera #
Gäst 2017-07-17
Nej, nej, fel! Är lamporna släckta vid ett övergångsställe är det att räkna som obevakat. Knappen finns där för de som behöver extra trygghet, exempelvis barn.
Absolut, du har helt rätt...Tänkte helt fel :)
Då ska man stanna vid dom övergångsställena vid en uppkörning :)
Robert 2017-07-18 10:32 ! Citera #
Hej! Tack för svaren.

Det som gjorde mig fundersam var att min lärare gav ett luddigt svar på detta och sade bara att jag skall köra när det släcks (och att den modellen finns där för att spara ström, vilket är fel). Det finns ett helt examensarbete på 112 sidor som en tjej har skrivit om enbart släcka gångsignaler. Men som sagt, vid uppkörningen gäller det att vara uppmärksam på om någon gående står där och visa att man är beredd att stanna då, även fast signalerna är släckta. Det kan hända att ignoranta bilister bakom dig börjar tuta men det är skit samma, de kan inte kugga dig på att du visar att följer reglerna.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov