I Stockholm finns ett antal övergångsställen i samband med rondeller med helt släckta signaler.
Här är en länkar till 2 av dem:
https://www.google.se/maps/@59.2887252,18.0889365,3a,75y,258.27h,88.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9RqPNz7v9ve6rHYcagCfJg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
https://www.google.se/maps/@59.2878498,18.0848684,3a,75y,59.03h,86.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUBcBWm8PDuCTH_8JpEzTkQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
De funkar så att samtliga lysen är släckta förutom en lampa för det gående som symboliserar ett pekfinger som trycker på en knapp, på andra ställen finns en skylt för de gående där det står ’tryck för grönt’ (se andra länken).
När man trycker tänds röda upp för gående samtidigt som bilarna får gul till rött, sedan gult till grönt för gående.
Efter en stund blir det gult och sedan rött för de gående, efter det går det för bilisterna från rött till gult men sedan slockar det helt! Sedan i samma stund så slockar det även helt för de gående och pekfinger lampan tänds upp igen. Bilisterna får alltså aldrig någonsin grön signal utan helt mörkt bara. Jag har tagit reda på att det då faktiskt räknas som ett obevakat övergångsställe och bilisterna har fortfarande väjningsplikt mot gående. Skylt B3a finns ju alltid också uppsatt vid dessa. Det har inte byggts nya såna här varianter på 7 år då man förstod att det var en dålig idé. 99 % av alla bilisterna här uppfattar det som att de har grönt och kör direkt när det släcks och de gående vill inte riskera att gå över då.
Är det någon som vet hur jag bör agera vid uppkörningen om jag råkar ut för ett sådant övergångsställe? Om jag följer de faktiska reglerna (som få känner till) i detta fall kan det skapa förvirring och missförstånd.