Start > Körkortsforum > Minska nervositeten?

Minska nervositeten?

ABC 2017-06-26 14:24 ! Citera #
Hur gör man för att minska nervositeten innan uppkörningen? Jag var så nervös att jag höll in gasen istället för bromsen på förra uppkörningen när jag skulle starta bilen, men inspektören sa till innan och han var förstående när jag sa att jag var nervös. Jag har aldrig gjort sånt fel innan, men jag var så nervös att jag inte höll koll på vad jag gjorde. Jag blir inte lätt nervös, jag vet inte varför uppkörningen får mig att känna såhär... Får hjärnsläpp och glömmer allt. Känner dessutom att inspektören känner sig lugnare om personen som kör är mer avslappnad och inte sitter stelt med ett onödigt hårt fast om ratten. HJÄLP. De borde göra ett bättre jobb med att lugna ner personerna som kommer och kör upp hos dem. nervositet är ju en stor anledningen till att folk kuggar på småfel.
Gäst 2017-06-26 14:58 ! Citera #
ABC 2017-06-26
Hur gör man för att minska nervositeten innan uppkörningen? Jag var så nervös att jag höll in gasen istället för bromsen på förra uppkörningen när jag skulle starta bilen, men inspektören sa till innan och han var förstående när jag sa att jag var nervös. Jag har aldrig gjort sånt fel innan, men jag var så nervös att jag inte höll koll på vad jag gjorde. Jag blir inte lätt nervös, jag vet inte varför uppkörningen får mig att känna såhär... Får hjärnsläpp och glömmer allt. Känner dessutom att inspektören känner sig lugnare om personen som kör är mer avslappnad och inte sitter stelt med ett onödigt hårt fast om ratten. HJÄLP. De borde göra ett bättre jobb med att lugna ner personerna som kommer och kör upp hos dem. nervositet är ju en stor anledningen till att folk kuggar på småfel.
Vilken tur att man aldrig kan bli nervös i verkligheten och trafiken då. :) /s
ABC 2017-06-26 16:03 ! Citera #
Gäst 2017-06-26
Vilken tur att man aldrig kan bli nervös i verkligheten och trafiken då. :) /s
Precis, jag är alltid 100% säker på vad jag gör i trafiken. Nej såklart jag blir nervös ibland när jag kör privat också, men inte alls på samma sätt. På uppkörningen får jag ont i magen, väldigt svettig och stressad. Det känns inte som en normal körning.
Nick 2017-06-26 16:45 ! Citera #
Hoppas du hade kopplingen nere då så bör du ju inte ha blivit kuggad åtminstone. ;)

Problemet är mycket vilken inställning man kommer till en uppkörning med. En fungerande är: ”Jag skall köra som jag brukar och låtsas om som det är en kompis jag skjutsar.”. Det gäller bara att acceptera den och se det positivt i värsta fall om man kuggar; man kör inte tillräckligt trafiksäkert för att köra på egen hand och slipper riskera både sitt och andras liv. Dessutom får man reda på ens brister och kan fokusera helt och hållet på dem”. Notera att man skall minst sagt själv anse sig säker och duktig på alla moment innan man överväger en uppkörning.

Foll ansåg att jag var redo ett tag innan jag körde upp, men jag ville inte ta några risker. Jag klarade allt på första försöket.
Gäst 2017-06-26 16:47 ! Citera #
Det är inte deras jobb att göra den som kör upp lugn, utan dom är där för att bedöma din körning :)
Och dom vet ju om att man är nervös, det är alla som ska köra upp, vissa mer än andra.
Och inspektörerna har nog sett och hört både de ena och det andra :D

Så tyvärr ligger det helt hos dig att bara vara lagom nervös, för lite nervös är bara bra att man är, då är man på hugget. Men om man är för mycket nervös så sker ju enkla misstag efter misstag som man annars inte hade gjort...

Själv hade jag en körlektion precis innan min uppkörning, och den gick bokstavligt talat åt helvete, jag gjorde fel som jag annars aldrig har gjort, och jag tänkte att uppkörningen kommer gå åt helvete.. Men efter att vi hade kommit tillbaka från körningen så fick jag godkänt, min inspektör som jag hade sa att jag körde jättebra, hon hade absolut inget att anmärka på.. Så om du kan, kör lite innan du ska ha uppkörningen, om inte annat så får du en känsla av hur trafikrytmen är just den dagen...

Lycka till!!
Anja 2017-06-26 18:24 ! Citera #
Läkare ska skriva ut recept för beta-blockerare tabletter. Säg att du är så stressad o kan ej klara uppkörningen. Jag fick en att testa av min man idag. Funkade utmärkt. Härtslag finns inte liksom. Kommer att ha uppkörning om en vecka. :)
Anja 2017-06-26 18:27 ! Citera #
Fast det är bra att vara lite nervös eftersom man presterar bättre då :)
Piraten74 2017-06-27 06:14 ! Citera #
Ja förstår det med att vara nervös, varje gång på bilskolan när vi hade mini uppkörning gick det rent åt skogen så bilskolan trodde inte ja skulle klara uppkörning, så fick tjata mig till en.
Var så klart super nervös skakade hela ja :)
Dock så gick det utan någon anmärkning på körning.
Intalade mig själv vad gör det om ja kuggar inte hela världen och inspektören mördar mig inte om ja gör fel :)
Bara boka en ny tid..
Hjälpte mig att gå in med inställningen att ja skiter om ja kuggar utan bara provar och går det hem så gör det.

Släppa pressen på sig själv.
Anonym 2017-06-27 14:03 ! Citera #
Jag tog en halv betablockerare men hade nog behövt ta en hel för att det skulle hjälpa.
Var extremt nervös men försökte tänka att inspektören inte är där för att sätta dit mig. Det enda de vet är ju hur de kör när de sitter där. Du skulle väl inte vilja att någon som körde så som du gjorde på din nervösa uppkörning jämt fanns i trafiken bland barn och annat?

Sen hade jag lite tur med inspektör för hon var väldigt trevlig :)
Gäst 2017-06-27 14:34 ! Citera #
Anonym 2017-06-27
Jag tog en halv betablockerare men hade nog behövt ta en hel för att det skulle hjälpa.
Var extremt nervös men försökte tänka att inspektören inte är där för att sätta dit mig. Det enda de vet är ju hur de kör när de sitter där. Du skulle väl inte vilja att någon som körde så som du gjorde på din nervösa uppkörning jämt fanns i trafiken bland barn och annat?

Sen hade jag lite tur med inspektör för hon var väldigt trevlig :)
Du skriver följande: ”Du skulle väl inte vilja att någon som körde så som du gjorde på din nervösa uppkörning jämt fanns i trafiken bland barn och annat?”

Och då måste jag fråga dig om du tycker att det är en jättebra idé att man ska medicinera sig för att klara en simpel uppkörning? Men enligt dig så är det jättebra att det finns folk som är medicinpåverkade i vår trafik och bland barn??

Visst är man nervös inför en uppkörning, men man ska inte behöva proppa i sig medicin för att kunna få styr på ens känslor, tänk då på att man ska köra ensam när man har klarat sin uppkörning, och hur nervös kommer man då inte att vara? Då måste man ju nästan hela tiden ta en sorts medicin för att ens kunna köra...Klara man det inte opåverkad så kanske man inte är fullt redo ännu...

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo