Start > Körkortsforum > Motorled

Motorled

Apelsin 2017-06-16 23:22 ! Citera #
Hej!

Jag är riktigt kluven när det kommer till en sak. Detta hände visserligen på uppkörningen, men tänker att det även är en sak man bör tänka på när man övningskör.

Inspektören bar mig köra upp på motorled (hastighetsbegränsning på 110). I accelerationsfältet framför mig ligger en bil i max 80 km/h, vilket gör att jag också kör i samma hastighet då. Precis när vi kommit upp på motorleden säger inspektören att vi ska svänga av till xxxxxx som jag direkt ser en skylt där det stod avtagsväg om 1000m. Bilen framför ligger kvar i 80 km/h (3 filer på motorvägen) och eftersom att jag tänker att jag snart ska svänga av och att en omkörning, när jag snart ska av, varken är miljövänligt eller särskilt säkert. Efter uppkörningen så säger hon att jag ”inte kan låta andra bilar bestämma hur jag ska köra”, och att jag ”måste kunna hålla mitt eget tempo”. Hon säger även att jag borde kört om den långsamma bilen. Jag blev inte bara kuggat för detta, men det var en av sakerna som låg som grund.

Så nu undrar jag hur jag ska göra i framtiden! Jag anser dels att det är dumt att köra om i ett sådant fall, eftersom att det är dåligt för miljön, samt en risk när man ska köra om för att sen, precis köra av vägen. Men sen så är det också en trafikfara att köra för långsamt på en motorväg. Dock skulle den andra bilen ändå ligga kvar i 80, vilket resulterar i att trafiksituationen blir den samma även om jag inte är där. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra om jag hamnar i en liknande situation, och tänker att någon här kanske vet HUR man ska göra så att jag klarar nästa uppkörning!

/tack för hjälpen på förhand :)
Gäst 2017-06-17 00:21 ! Citera #
Motorled…? För oss som läst teorin finns bara motortrafikled och motorväg.
Gäst 2017-06-17 12:36 ! Citera #
Självklart ska du köra om....

Du hade chansen att köra om den när du svängde ut på motorvägen, istället för att lägga dig bakom den så hade du kunnat kört direkt ut i vänsterfilen och kört om den på en gång. Varför ska du ligga och puttra i 80 km/h på en motorväg. Och eftersom den var 1 km kvar tills du skulle svänga av så hade du hunnit köra om den bilen med hästlängder...
Stening 2017-06-18 16:03 ! Citera #
Gjorde som du ...på mi första uppkörningen.....

Ansåg att jag skulle upp i 100....

Dvs byta fil...köra om i 100....sen tillbaka...då ville se att jag kan filbyte...och ja det var för mig ca 1000m....
Nick 2017-06-19 16:00 ! Citera #
Man måste alltid kunna bedöma en lämplig hastighet och ta säkra beslut eftet varje situation. Det är ett grundmoment som testas.

Mitt tips är att, det är bättre att vara lite snarare än för försiktig. Reagerar du på att en bil kör onödigt långsamt och du bestämmer dig att ligga efter för att du skall av en bra bit fram, vad tror du händer för resterande bilar som kommer bakom? Det kan bli en farlig situation av det. Här är det bättre att inte tveka köra om.
:/ 2017-06-25 16:27 ! Citera #
Precis som du säger Nick....

Jag fick backning på det då jag kuggades andra gången (kuggades inte på det just)...han gick igenom...jävligt nyttigt...var försiktig där...(var nervös lol)

Situationen var påfart....100 väg....lastbil framför...så...japp.....skulle bytt körfällt...upp i 100, iom annars sinkar jag rytmen....och det är som sagt kan uppstå trafikfara om man inte följer trafik pulsen.......

Så bättre vara lite ”på” utan att vara agressiv....utan lugn o fin o njut av körningen

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov