Hej!
Jag är riktigt kluven när det kommer till en sak. Detta hände visserligen på uppkörningen, men tänker att det även är en sak man bör tänka på när man övningskör.
Inspektören bar mig köra upp på motorled (hastighetsbegränsning på 110). I accelerationsfältet framför mig ligger en bil i max 80 km/h, vilket gör att jag också kör i samma hastighet då. Precis när vi kommit upp på motorleden säger inspektören att vi ska svänga av till xxxxxx som jag direkt ser en skylt där det stod avtagsväg om 1000m. Bilen framför ligger kvar i 80 km/h (3 filer på motorvägen) och eftersom att jag tänker att jag snart ska svänga av och att en omkörning, när jag snart ska av, varken är miljövänligt eller särskilt säkert. Efter uppkörningen så säger hon att jag ”inte kan låta andra bilar bestämma hur jag ska köra”, och att jag ”måste kunna hålla mitt eget tempo”. Hon säger även att jag borde kört om den långsamma bilen. Jag blev inte bara kuggat för detta, men det var en av sakerna som låg som grund.
Så nu undrar jag hur jag ska göra i framtiden! Jag anser dels att det är dumt att köra om i ett sådant fall, eftersom att det är dåligt för miljön, samt en risk när man ska köra om för att sen, precis köra av vägen. Men sen så är det också en trafikfara att köra för långsamt på en motorväg. Dock skulle den andra bilen ändå ligga kvar i 80, vilket resulterar i att trafiksituationen blir den samma även om jag inte är där. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra om jag hamnar i en liknande situation, och tänker att någon här kanske vet HUR man ska göra så att jag klarar nästa uppkörning!
/tack för hjälpen på förhand