Start > Körkortsforum > Rörliga ögon

Rörliga ögon

Gäst 2017-06-16 13:32 ! Citera #
Tja!

jag privatkör ganska mycket har gått nå få lektion.. och sist sa dom att jag behöver träna på o se mer me ögorna exempel cykeln lääääängst fram läraren såg den men inte jag hur fan? hahaha Sen sa han oxå man ska i varje korsning kolla vänster och höger när man bromsar kolla spegeln sen kör man ut i från cirkulationen ska man kolla på övergång stället vänster höger oxå snabbt så man hinner bromsa om... Så frågan är är de allt man behöver tänka på? för o bli bra me ögorna när man kör? för jag har sett många har kuggat pågrund av dålig planering därför ska man ha ögorna frammåt som möjligt?

Hoppas nån kan sitta och förklara detta :) ta nåra exempel o.s.v
conan 2017-06-16 14:19 ! Citera #
Allt handlar om balance. Lite av de och lite av det andra.
Nick 2017-06-16 21:53 ! Citera #
Har du koll på rutinerna?

Svänga vänster i korsning:
1. Mittspegel
2. Vänster ytterspegel
3. Döda vinkeln (vänster).
4. Blinka.
5. Sidoförflyttning och placering

Samma princip för höger.

I övrigt löser sig dina problem automatiskt genom att identifiera risker och titta långt framåt. Att dina ögon rör sig åt alla olika håll är helt meningslöst om du inte vet vad du skall titta efter.

Exempel på risker:
- Barn kan springa ut framför parkeradd bilar längs gatan eller dylikt (eller bildörr som kan öppnas).
- Vid övergångsställen kan folk gå över och ofta behöver man förutse vad människor tänker göra. Avsök och titta efter gåenden och cyklister i god tid (löser sig genom att titta långt och brett).
- ...osv. Var kreativ!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo