Start > Körkortsforum > Parkerings Tekniker

Parkerings Tekniker

Pelle Svanslös 2017-06-16 13:26 ! Citera #
8-) Tjoo!

Vill jätte gärna veta Eran tekniker hur man backar in bilen Och Fickparkering

backar in bilen mycket faktiskt men vill gärna ha en viss teknik brukar ju baka in den med känslan bara men kan hända de blir fel och måste gå mer fram o.s.v så vill gärna veta en teknik.. jag vet exempel.. man ska köra fram och inbilla sig om inga bilar är där exempel köra över 3 st bilar sen börja backa de vet jag men hur mkt rattutslag o.s.v?


Fickparkering suger jag.. för gör jag med känslan de går ibland och ibland inte... Följt en teknik man gör ett varv ratten *exempel om de är på högersida parkeringen kör fram i sidled me andra bilen sen bakar in tills jag ser i vänstra spegeln nummerskylten Men hamnar alltid på halva pakeringen då de är nog hur mycket man ska backa in som kanske är problemet ? vet ej asså.. jag hoppas nån kan förklara båda sätten :) Nån grym teknik där man garanterat är simpelt och bra 8-) 8-)
Nick 2017-06-16 21:58 ! Citera #
Allt detta finns jättebra demonstrerat på YouTube. Sök där!
John 2017-06-19 21:06 ! Citera #
Fickparkering är, i alla fall för mig, en utav det enklare sätten att parkera på.

Gör så här, kör upp längs med det fordon som står framför fickan du ska in i. Se till att ha rumpan i höjd med rumpan. Du vill altså att din bakvagn och den andra bilens bakvagn (direkt till höger om dig [om vi ska parkera på höger sida]) är i höjd med varandra. Fullt utslag till höger med ratten och börja backa. Sök registeringsskylten på bilen bakom dig i vänster sido spegel. Därefter, raka hjul och kolla i höger sidospegeln efter trottoaren. Ställ in sido spegeln så att du ser bakhjulet/trottoarkanten om det behövs. Fortsätt backa med raka hjul tills du kommer riktigt nära trottoarkanten. Fullt utslig till vänster och ta in framvagnen. Kör fram en bit så att du har ca 1 m framför och bakom dig. Du har nu fickparkerat.

Det är totalt 3 manuvreringar och det räcker om du utför alla moment ordentligt.

Det kanske låter krångligt men metoden fungerar väl.

Personligen tycker jag att detta är den enklare formen av parkering. I alla övriga fall så är det känsla som gäller och där får man prova sig fram. Det finns ”verktyg” här också men tyvärr kan jag inte dessa i huvudet.
Hasse 2017-06-23 16:46 ! Citera #
Vad händer om det inte finns en bil bakom eller vägen saknar trottoarkant? Då blir det ganska jobbigt..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo