Har du missat ”rådande förhållanden” delen i bilkörningen totalt? Det spelar ingen roll vad som står på hastighetsskylten om rådande förhållanden gör att du bör köra 20 istl för 40 som är gränsen.
Är det dåligt väder och dåliga förhållanden, ner i fart.
Är det klart väder och bra sikt och förhållanden, då kan du köra nästan max.
Vad är det du inte förstår? Kan du inte särskilja hur stadsmiljö och motorväg skiljer sig i miljön?
Kör du 100 på en 110 väg när det är klart eller 85 på en 100 väg hindrar du i onödan.
Nej jag har inte missat den delen ’’rådande förhållanden’’ men problemet är just det att lärarna tolkar rådande förhållande på så pass olika sätt, vilket andra förare också gör. Har kört ca. 20 i staden då max är 40 pga. bilar som står parkerade, skymd sikt innan övergångställe osv, medan förare runtom kör om som bara den. Jättesurt om jag tolkar det som en fara att sänka hastigheten pga. parkerade bilar på rad medan någon kör om mig och hoppsan så får man ett ’’du borde kört snabbare där för den personen bakom körde ju om dig!! Kuggad!! ’’ även fast personen i fråga skulle kört om även ifall jag kört 10, 20, 30 eller tom. 42.
Uppkörningen är 100% beroende på vilket humör inspektören är på, SPECIELLT om man blir kuggad pga hastighet.
Är inte ett ’speciellt’ förhållande att man är nervös för att någon stirrar på mig? Borde man inte sänka hastigheten med 5km/h? Helt dumt, folk kör om mig på motorväg ifall jag kör 90, 100, 110 eller tom. 115. Man ska inte bry sig om andra kör om en, man ska inte justera sin hastighet för att andra kör om en, men inspektörerna kommer skylla på MIG om någon kör om mig även fast denna gjorde detta illegallt.