Start > Körkortsforum > Usa/Sverige

Usa/Sverige

Piraten74 2017-06-13 05:56 ! Citera #
Hej alla.

I usa så är körkortsutbildingen jätte fjantig och kräver inte så mycket intelligens :)
Nån som vet hur olycks statistiken ser ut jämfört med oss i Sverige, med tanke på deras dåliga utbildning så borde dom vara usla på köra bil.
Plus att dom får ta körkort vid 16 års ålder.
Sverige är det extremt höga krav om man ska jämföra, finns det underlag på att vi faktiskt är bättre förare en dom i usa exempelvis ?
Och varför skulle inte vi kunna låta 16 åringar ta körkort ?
Vet vad ja tycker m.m mest nyfiken på vad ni tycker här ?
Gäst 2017-06-13 15:36 ! Citera #
”Och varför skulle inte vi kunna låta 16 åringar ta körkort ?”

Du är inte myndig.
Enough.
Piraten74 2017-06-13 16:01 ! Citera #
Gäst 2017-06-13
”Och varför skulle inte vi kunna låta 16 åringar ta körkort ?”

Du är inte myndig.
Enough.
Finns 18 och 40 åringar som beter sig som 10 i trafiken :)
Och hur klarar dom som är 16 i usa att köra, och dom har mycket mer trafik än oss.
Och i vissa stater är man inte myndig fören 21.
Så bara säga att man inte är myndig räcker inte att motivera varför..
Gäst 2017-06-13 17:17 ! Citera #
Rent generellt så tror jag att vi svenskar är bättre bilförare eftersom vi har så pass hård utbildning.
Vilket enligt mig är skitbra, jag skulle känna mig mindre trygg om man visste att det vinglade omkring fler personer som kör som idioter på våra vägar...

Men jag har även hört att körutbildningen i Finland ska vara ännu hårdare än vad vi har här i Sverige.
Hörde talas om att deras utbildning är mellan 2-3 år från den dagen man skriver in sig på en körskola.
Vet dock inte alls om det stämmer, utan bara som jag har hört, men enligt den personen som sa det så måste alla körskoleelever genomföra 2 halkbanor, en under sommartid, och en under vintertid. Samt att man MÅSTE ha minst 2 mörkerkörningslektioner, och även där är det under vintern och sommaren som dessa lektioner genomförs..

Kanske hamnade lite utanför ämnet nu, men man ser ju härinne att många gnäller att det är så svårt att ta körkort. Var då lyckliga med att ni bor i Sverige och inte i Finland om detta stämmer :D
Gäst 2017-06-13 22:07 ! Citera #
16åringar är inte mogna nog för att få köra bil. Inte ens 18 åringar är det egentligen. Olycksstatistiken säger allt, där unga män står för en stor majoritet av alla olyckor.
Gäst 1 2017-06-14 12:57 ! Citera #
Gäst 2017-06-13
16åringar är inte mogna nog för att få köra bil. Inte ens 18 åringar är det egentligen. Olycksstatistiken säger allt, där unga män står för en stor majoritet av alla olyckor.
Jag är helt enig med dig om det du skriver..

Det räcker att kolla hur största delen av alla 16-åringar framför sina mopeder eller Epa bilar.
Dom kan inte trafikreglerna för fem öre, så att då sätta dom i ett fordon som går ännu snabbare skulle vara rena idiotin.

Kan även hålla med om att vissa 18-åringar inte ens borde ha körkort, så istället för att sänka åldersgränsen på körkort, så borde man snarare höja den till 20 år
Piraten74 2017-06-14 18:04 ! Citera #
Gäst 1 2017-06-14
Jag är helt enig med dig om det du skriver..

Det räcker att kolla hur största delen av alla 16-åringar framför sina mopeder eller Epa bilar.
Dom kan inte trafikreglerna för fem öre, så att då sätta dom i ett fordon som går ännu snabbare skulle vara rena idiotin.

Kan även hålla med om att vissa 18-åringar inte ens borde ha körkort, så istället för att sänka åldersgränsen på körkort, så borde man snarare höja den till 20 år
Men hur gör 16 åringar i usa dom är 359 miljoner invånare totalt och så kanske 30 miljoner är 16 å kör bil :)
Så bara skylla på alla 16 åringar är omogna funkar inte..
Säger inte att ni har fel men dålig motivering :)
Gäst 2017-06-14 22:03 ! Citera #
Piraten74 2017-06-14
Men hur gör 16 åringar i usa dom är 359 miljoner invånare totalt och så kanske 30 miljoner är 16 å kör bil :)
Självklart är dom fler eftersom det är ett större land...
Och om du kollar statistiken för krockar som sker även i USA, så kommer du se att där som här så orsakas dessa av unga bilförare.. Så att säga ”Era motiveringar funkar inte när ni säger att 16 åringar är omogna”

Du borde ju själv söka efter rätt fakta innan du hoppar på och säger att någon/några har dåliga motiveringar :D
Men du anser alltså att man är mogen nog för att framföra en bil när man är 16 år?
Gäst 2017-06-14 22:15 ! Citera #
Piraten74 2017-06-14
Vad pratar du om? Det är perfekt motivering. Man lagstiftar utifrån generaliseringar, och ren fakta visar att de som är unga står för flest olyckor. Ni har noll livserfarenhet och det går inte att lita på att ni kan ta rätt beslut lika mycket som andra.

Det är ingen ”ursäkt”, det är så det funkar i verkliga världen.

Om jag inte hade rätt, hur förklarar du då att unga står för en stor majoritet av olyckorna redan nu? Varför i helvetet ska vi tillåta 16 åringar att få köra bil då? Ni går dessutom i skolan och har inget behov av bil, till skillnad från 18-åringar som i många fall måste ta sig till jobbet.

Lägg ner bara, du har ingen poäng över huvud taget. Du är bara en USA-älskande unge som inte vet hur världen funkar för fem öre.
I USA kör de ihjäl varandra betydligt mer än i Sverige också. Vad menar du med ”hur gör dom”? Dom kör ihjäl varandra.
I USA har de dessutom annan situation när det gäller bilar, där kör nästan alla automat.
Gäst 2017-06-14 22:39 ! Citera #
Piraten74 2017-06-14
”så kanske 30 miljoner är 16 å kör bil”
Ca 10% alltså (1/12 = 8 men vi säger 10)
Så 10% är 16 år
Och 10% är 17 år?
Sedan kanske vi har 10% nyfödda och 10% på 10 år
Varför inte 10% på 32 år och 10% på 33 år.
Glöm inte 10% som är 78 och 10% som är 83 år gamla
Och sist men inte minst, de 10% som är 93 år

10*10 = 100
Så det finns bara folk med 10 olika åldrar i USA? Eller hur fasen tänkte du nu?
Finns folk allt mellan 0-100 och inte 0-10.

Tänk om, tänk rätt

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo