Start > Körkortsforum > Köbildning bakom mig trots att…

Köbildning bakom mig trots att jag kör i högsta tillåtna hastighet

Gäst 2017-06-13 17:02 ! Citera #
Tänk 2017-06-13
Lagen säger ”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger”. Var står det att du har RÄTT att köra? Du kan åka dit om du säger ”jag såg honom komma, men körde ändå ut och krockade, eftersom jag har RÄTT till det.”

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Exakt vad jag har försökt förmedla :)
Gäst 2017-06-13 17:08 ! Citera #
Gäst 2017-06-13
”Så att säga att ”man har rätt att köra vid en högerregel” stämmer inte. ”

Kör du och han som ska lämna väjningsplikt kör in i dig åker du inte på ett skit.

Jag har kört flera tusen mil ute i trafiken och haft körkort sedan förra året. Övningskört sen jag fyllde 16, och som sagt ett par tusen mil ute. Så jag har nog mer koll än du =D
Okej, så bara för att du har haft körkort sedan förra året så vet mer än mig om hur det är i trafiken?
Ska då säga dig att jag har haft körkort i 4 år, jobbar som taxiförare.. Så dina fjuttiga ”ett par tusen mil om året” slår jag med häst längder :D Kom igen när du är torr bakom öronen och inte har prövotiden kvar :lol:

Och precis som ”Tänk” skrev så kan du absolut bli skyldig vid en eventuell krock i en högerregels korsning om det visar sig att du har sett den andra bilen, men tagit för givet att ”Du ska först, han ska stanna”...Som sagt igen, det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter..

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov