Start > Körkortsforum > Köbildning bakom mig trots att…

Köbildning bakom mig trots att jag kör i högsta tillåtna hastighet

Hjälp 2017-06-12 10:28 ! Citera #
Hej,

För några dagar sedan skrev jag teoriprovet som inte gick så jättebra. En av frågorna jag fick fel på handlade om att jag kör på en 70-väg i 70km/h och håller alltså högsta tillåtna hastighet. Trots detta bildas det en kö bakom mig. Frågan är då hur jag bör agera i denna situation? Borde jag köra av till närmsta p-ficka och släppa förbi bakomvarande eller ska jag skita i dem med tanke på att jag faktiskt kör så snabbt man får lov att köra på just den vägen?

Tack på förhand :)
Gäst 2017-06-12 11:52 ! Citera #
Hejsan!

Hur kan du veta att du hade fel på just den frågan eftersom man inte får se vilka frågor man svarar fel på?

Sedan hur du ska göra är helt upp till dig, du skulle kunna använda vägrenen för att släppa förbi dom som ligger bakom, eller så kör du in på närmsta parkeringsficka. Men själv hade jag valt att fortsätta köra som vanligt eftersom det är dom som ligger bakom och trycker på som bryter mot lagen. På landsvägar ska man hålla ett visst antal meter till bilen framför, men om dom vill köra fortare så får dom helt enkelt köra om :)
Gäst 2017-06-12 12:38 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Hejsan!

Hur kan du veta att du hade fel på just den frågan eftersom man inte får se vilka frågor man svarar fel på?

Sedan hur du ska göra är helt upp till dig, du skulle kunna använda vägrenen för att släppa förbi dom som ligger bakom, eller så kör du in på närmsta parkeringsficka. Men själv hade jag valt att fortsätta köra som vanligt eftersom det är dom som ligger bakom och trycker på som bryter mot lagen. På landsvägar ska man hålla ett visst antal meter till bilen framför, men om dom vill köra fortare så får dom helt enkelt köra om :)
”Hur kan du veta att du hade fel på just den frågan eftersom man inte får se vilka frågor man svarar fel på?”
Det får man visst, men du får inte se det rätta svaret :)
Såvida dom inte ändrat det sen förra året ...
Gäst 2017-06-12 12:38 ! Citera #
Du ska underlätta i trafiken, d.v.s. inte hålla på din rätt hela tiden. Jag hade hittat en P-ficka, vägren eller dylikt och släppt förbi dom.
Gäst 2017-06-12 15:37 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
”Hur kan du veta att du hade fel på just den frågan eftersom man inte får se vilka frågor man svarar fel på?”
Det får man visst, men du får inte se det rätta svaret :)
Såvida dom inte ändrat det sen förra året ...
När jag skrev mitt prov(4 år sedan) så fick inte jag se vilka frågor som var rätt eller fel, fick bara se om det var godkänt eller inte :)
Gäst 2017-06-12 15:51 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Du ska underlätta i trafiken, d.v.s. inte hålla på din rätt hela tiden. Jag hade hittat en P-ficka, vägren eller dylikt och släppt förbi dom.
Man har ingen rätt när man är i trafiken!

Och man behöver absolut inte köra åt sidan för att det blir köer bakom en, håller man rätt hastighet men att det blir köer bakom ändå, ja då är det upp till trafiken bakom att antingen köra om, om dom tycker man kör för sakta, eller så får dom backa av och skapa en större lucka..

Men om man ska se till det teoretiska som man får lära sig när man tar körkort så ska man göra som du sa.
Tyvärr så fungerar inte verkligheten på samma sett :D
Gäst 2017-06-12 22:57 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Man har ingen rätt när man är i trafiken!

Och man behöver absolut inte köra åt sidan för att det blir köer bakom en, håller man rätt hastighet men att det blir köer bakom ändå, ja då är det upp till trafiken bakom att antingen köra om, om dom tycker man kör för sakta, eller så får dom backa av och skapa en större lucka..

Men om man ska se till det teoretiska som man får lära sig när man tar körkort så ska man göra som du sa.
Tyvärr så fungerar inte verkligheten på samma sett :D
”Man har ingen rätt när man är i trafiken!”
Ordspråket ”Man har bara skyldigheter i trafiken” verkar du tagit på lite högt allvar, t.ex. högerregel osv då har man RÄTT att köra.

Mja, nu var det teoriprovet TS frågade om, och då ska det teoretiska vara rätt. I verkligheten skiter jag i det xd
Gäst 2017-06-12 23:03 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Ordspråket ”Man har bara skyldigheter i trafiken” verkar du tagit på lite högt allvar, t.ex. högerregel osv då har man RÄTT att köra.

Mja, nu var det teoriprovet TS frågade om, och då ska det teoretiska vara rätt. I verkligheten skiter jag i det xd
Du har absolut ingen egen rätt att köra bara för att du ska köra först vid en högerregel korsning.
För bilen som ska släppa dig kanske inte har uppfattat att det är högerregeln som gäller där, så även om du ska köra först så kan det med lätthet missas av väldigt många. Och därför så ska man även där ha ögonkontakt med föraren i den andra bilen, och du kan få släppa den bilen... Så att säga att ”man har rätt att köra vid en högerregel” stämmer inte.

Dessutom bygger hela trafiknätet på just dom orden du själv skrev... Nämligen ”Man har bara skyldigheter i trafiken”
Men just den biten av teorin kanske du missade helt :)

Och om du skiter i hur verkligheten ser ut så kommer du få det extremt tufft när du väl hamnar ute i trafiken :D
Gäst 2017-06-13 15:35 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Du har absolut ingen egen rätt att köra bara för att du ska köra först vid en högerregel korsning.
För bilen som ska släppa dig kanske inte har uppfattat att det är högerregeln som gäller där, så även om du ska köra först så kan det med lätthet missas av väldigt många. Och därför så ska man även där ha ögonkontakt med föraren i den andra bilen, och du kan få släppa den bilen... Så att säga att ”man har rätt att köra vid en högerregel” stämmer inte.

Dessutom bygger hela trafiknätet på just dom orden du själv skrev... Nämligen ”Man har bara skyldigheter i trafiken”
Men just den biten av teorin kanske du missade helt :)

Och om du skiter i hur verkligheten ser ut så kommer du få det extremt tufft när du väl hamnar ute i trafiken :D
”Så att säga att ”man har rätt att köra vid en högerregel” stämmer inte. ”

Kör du och han som ska lämna väjningsplikt kör in i dig åker du inte på ett skit.

Jag har kört flera tusen mil ute i trafiken och haft körkort sedan förra året. Övningskört sen jag fyllde 16, och som sagt ett par tusen mil ute. Så jag har nog mer koll än du =D
Tänk 2017-06-13 16:00 ! Citera #
Gäst 2017-06-12

Lagen säger ”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger”. Var står det att du har RÄTT att köra? Du kan åka dit om du säger ”jag såg honom komma, men körde ändå ut och krockade, eftersom jag har RÄTT till det.”

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest