Start > Körkortsforum > Automat uppkörning

Automat uppkörning

Gäst 2017-06-15 06:31 ! Citera #
Piraten74 2017-06-10
Inte för vara elak men hur lyckas man kugga 3 ggr med automat :)
Bara gasa å bromsa..
Så klart ställer nerver till det och kanske kunskap!
Du säger att de är bara att gasa och bromsa och sen att så klart ställer nerver till de
Där har du svaret
Gäst 2017-06-16 21:10 ! Citera #
Piraten74 2017-06-10
Inte för vara elak men hur lyckas man kugga 3 ggr med automat :)
Bara gasa å bromsa..
Så klart ställer nerver till det och kanske kunskap!
Det svåra med att köra bil har inget med växeltyp att göra. Alla kan köra bil. Inte alla kan ta rätt beslut i trafiken där miljön ändras konstant eller vet exakt hur de ska bete sig i alla situationer. Det är därför folk kuggar, inte för att en person på något vis kommer till en uppkörning och inte kan växla. Det händer inte.
Gäst 2017-06-16 21:32 ! Citera #
Gäst 2017-06-16
Det svåra med att köra bil har inget med växeltyp att göra. Alla kan köra bil. Inte alla kan ta rätt beslut i trafiken där miljön ändras konstant eller vet exakt hur de ska bete sig i alla situationer. Det är därför folk kuggar, inte för att en person på något vis kommer till en uppkörning och inte kan växla. Det händer inte.
Det händer dessvärre att folk kommer till uppkörning och inte kan växla ordentligt, dvs. det sitter inte i ryggmärgen. Inte helt ovanligt faktiskt, ett uttalande från inspektör som var med i artikel på expressen. Tydligen ett av de vanligaste sätten att kugga på; mer uppmärksamhet än nödvändigt riktas åt att köra bilen.
Gäst 1 2017-06-16 22:15 ! Citera #
Gäst 2017-06-16
Det händer dessvärre att folk kommer till uppkörning och inte kan växla ordentligt, dvs. det sitter inte i ryggmärgen. Inte helt ovanligt faktiskt, ett uttalande från inspektör som var med i artikel på expressen. Tydligen ett av de vanligaste sätten att kugga på; mer uppmärksamhet än nödvändigt riktas åt att köra bilen.
Håller med...
Såg ett inslag på nyheterna för ett tag sedan som handlade om att fler kuggar idag än vad dom gjorde för bara några år sedan. Och den allra vanligaste anledningen var att folk bokade sina körprov alldeles för tidigt, och det var precis som du skrev inte helt ovanligt att folk inte kunde växla. Vissa var t.o.m tvungna till att släppa blicken från vägen för att titta ner på växelspaken för att se hur växlarna låg... Är man så pass osäker så är det bättre att spara sina pengar och öva mera innan man ens funderar på att boka en uppkörning.
Gäst 2017-06-17 08:58 ! Citera #
Gäst 2017-06-16
Jag har då aldrig hört talas om det där. Det enda jag hör folk kugga över är att de tar fel beslut i trafiken. Att fokusera på vad som händer utanför bilen är grundläggande.

Jag har dock hört att folk som inte kan växla kuggar på halkan för de inte kommer upp i fart, det är det enda.
Gäst 2017-06-17 12:48 ! Citera #
Gäst 2017-06-17
Jag har då aldrig hört talas om det där. Det enda jag hör folk kugga över är att de tar fel beslut i trafiken. Att fokusera på vad som händer utanför bilen är grundläggande.

Jag har dock hört att folk som inte kan växla kuggar på halkan för de inte kommer upp i fart, det är det enda.
Och du tror att folk är helt ärlig mot dig HELA TIDEN?
Vissa kan ju faktiskt tycka att det är väldigt genant att bli kuggad för att man inte kan växla ordentligt, och därför drar dom en helt annan historia...

Men precis som en annan ”Gäst” skrev här så finns det dokumenterat från Sveriges alla inspektörer att det faktiskt kommer folk som sina uppkörning som inte har växlingen i ryggmärgen. Och skulle jag kugga för en sådan sak så är det klart jag inte skulle säga det helt öppet, då hade jag hellre sagt nått annat, för växla ska man ju kunna göra innan man ens får ge sig iväg på stadskörning eller landsvägskörningar...

Du har helt rätt i att man kan bli kuggad på halkan för att man inte kommer upp i rätt fart, kan man inte genomföra det som önskas så fullföljer man ju inte heller den övningen fullt ut, och ska därmed bli kuggad/hemskickad ...
Mahmor 2017-07-05 22:28 ! Citera #
Kuggade i måndags å bokade om i Lidköping .är nån som körde up där .
Uppkörarn 2017-07-12 20:31 ! Citera #
Körde upp med automat som privatist och klarade det galant. Hade innan kört med manuell växellåda både i uppkörning och övningskörning (sista tiden körde jag bil ensam och olovligt). Men det gick hur bra som helst med automaten

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest