Start > Körkortsforum > Kuggad i Farsta, nästa uppkörn…

Kuggad i Farsta, nästa uppkörning Norrköping

Eli 2017-06-08 16:00 ! Citera #
Hej alla!
Jag hade min första uppkörning i Farsta, Stockholm idag och blev kuggad. Allt gick bra förutom att jag råkade köra mot rött, vilket såklart gjorde att jag kuggade. Tyvärr! Hade annars blivit godkänd. Klarade teorin igår så nu har jag två månader på mig att klara uppkörningen men det finns ju inga tider kvar i Sthlm de närmaste två månaderna, vilket suger! Så måste ta mig till Norrköping för att köra upp där. Så, mina frågor är:

- Har nån av er kört upp i Norrköping? Lätt/svår stad? Finns det mycket järnvägskorsningar? Rondeller? Något ”typiskt” för den staden?

- Någon klurig väg eller liknande? Något att tänka på?

- Lättare eller svårare än Farsta?

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR! Om ni vill veta något om att köra upp i Farsta så är det bara att säga till :)

mvh
Gäst 2017-06-08 21:29 ! Citera #
Eli 2017-06-08
Hej alla!
Jag hade min första uppkörning i Farsta, Stockholm idag och blev kuggad. Allt gick bra förutom att jag råkade köra mot rött, vilket såklart gjorde att jag kuggade. Tyvärr! Hade annars blivit godkänd. Klarade teorin igår så nu har jag två månader på mig att klara uppkörningen men det finns ju inga tider kvar i Sthlm de närmaste två månaderna, vilket suger! Så måste ta mig till Norrköping för att köra upp där. Så, mina frågor är:

- Har nån av er kört upp i Norrköping? Lätt/svår stad? Finns det mycket järnvägskorsningar? Rondeller? Något ”typiskt” för den staden?

- Någon klurig väg eller liknande? Något att tänka på?

- Lättare eller svårare än Farsta?

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR! Om ni vill veta något om att köra upp i Farsta så är det bara att säga till :)

mvh
Hejsan!
För det första, hur sjutton kan man köra mot rött? Har du dålig planering när du kör eller är du inte tillräckligt uppmärksam?

Nu till din fråga!
Norrköping är en av dom värsta städer man kan köra upp i om man inte har övningskört där väldigt mycket.
Det blir ju inte lättare med den staden eftersom dom har spårvagnar som har egna rödljusen som kan finnas mitt i en rondell, så man måste verkligen vara väldigt uppmärksam på både gående, cyklar, andra bilister och dom där förbaskade spårvagnarna.. Jag tycker Norrköping är en väldigt rörig stad att köra i, skulle verkligen inte boka en uppkörning där om jag inte var van att köra där, då blir det så klart en helt annan sak...

Jag skulle lugnt säga att Farsta är betydligt lättare än Norrköping..

Så allt jag kan säga är lycka till!!!
Piraten74 2017-06-09 06:37 ! Citera #
Vart du än kör upp så är allt svårt om man inte känner sig säker på regler å bilen.
Hitta Där du ska köra upp m.m får du hjälp med av inspektören.
och då du inte är van med spårvagnar, så läs på vad som gäller angående företräde m.m.
Man tar ju inte körkortet för enbart köra där man tog det, utan ska kunna köra överallt.
Så boka där det finns tid å lyssna inte så mycket på att det skulle vara svårare..
Beror på dig och din kunskap!
Kan du köra så spelar det ingen roll vart.
Eli 2017-06-09 11:59 ! Citera #
Asså FOOLK! SNÄLLA! Det är klart att om man kan köra bil så kan man köra varsomhelst! Men det utesluter inte att man vill veta mer om staden man ska köra upp i! Hur orkar ni sätta energi på att skriva så onödiga kommentarer? I varje uppkörningstråd jag har läst så är det minst en som kommenterar ”Orten skall inte spela någon roll”: Nää det är klart inte! Men man vill ändå veta!

Angående att köra mot rött: Jag åkte på en sjuttiväg där det var helt dött på båda sidorna, varken övergångställen eller nånting (innan man skulle köra ut mot motorvägen) och satt och planerade i mitt huvud hur jag skulle göra på motorvägen (dumt jag vet!) när jag sen ser ett övergångsställe från ingenstans, så slog trafikljuset precis mot gult och jag fick blackout och istället för att bromsa in kraftigt (vilket jag borde ha gjort då det inte fanns några bilar bakom mig) så körde jag mot gult=rött. Lite surt, för om jag hade varit själv i bilen hade jag tryckt på bromsen men jag vart så nervös vilket resulterade i att jag ba banga ur och körde vidare.
Gäst 2017-06-09 14:25 ! Citera #
Eli 2017-06-09
Asså FOOLK! SNÄLLA! Det är klart att om man kan köra bil så kan man köra varsomhelst! Men det utesluter inte att man vill veta mer om staden man ska köra upp i! Hur orkar ni sätta energi på att skriva så onödiga kommentarer? I varje uppkörningstråd jag har läst så är det minst en som kommenterar ”Orten skall inte spela någon roll”: Nää det är klart inte! Men man vill ändå veta!

Angående att köra mot rött: Jag åkte på en sjuttiväg där det var helt dött på båda sidorna, varken övergångställen eller nånting (innan man skulle köra ut mot motorvägen) och satt och planerade i mitt huvud hur jag skulle göra på motorvägen (dumt jag vet!) när jag sen ser ett övergångsställe från ingenstans, så slog trafikljuset precis mot gult och jag fick blackout och istället för att bromsa in kraftigt (vilket jag borde ha gjort då det inte fanns några bilar bakom mig) så körde jag mot gult=rött. Lite surt, för om jag hade varit själv i bilen hade jag tryckt på bromsen men jag vart så nervös vilket resulterade i att jag ba banga ur och körde vidare.
Vadå hur orkar ”ni”??

Du frågade om staden du ska köra upp och bad om råd om vad du skulle tänka på, och om det var svårare än i Farsta.
Jag svarade helt ärligt om vad jag tycker om Norrköping eftersom jag har kört både där och i Farsta..
Och jag tycker att Norrköping är svårare, men som tack för det så får man bara skit tillbaka.

Du bad om råd och fick det fick, om du tycker att det är en onödig kommentar så ska du nog inte fråga om råd!!
Jjjjjjj 2017-06-09 18:19 ! Citera #
Sluta komma med dumma kommentarer !
Gggghh 2017-06-09 18:20 ! Citera #
Svara på det som sägs sluta med spydigheter
Piraten74 2017-06-09 19:51 ! Citera #
Förstår inte faktiskt inte varför du tar illa vid dig när du själv frågade,
och fick svar på din fråga.
Du ställde frågan om det var svårare i en stad.
Ställ inte frågor om ingen får tycka det är ju själva poängen med ett forum.
Ingen har sagt något elakt det minsta.
Mats 2017-06-09 22:49 ! Citera #
Gggghh 2017-06-09
Svara på det som sägs sluta med spydigheter
Vad exakt tycker du är en spydig kommentar??

Trådskaparen frågade vad som var svårt med staden Norrköping, och fick svar från två personer.
Jag tycker inte att trådskaparen ska ställa en fråga om han inte vill att andra ska svara på den.
Det är liksom det som är grejen med forum, man ställer en fråga och får svar från andra..
Gäst 2017-06-10 00:38 ! Citera #
Eli 2017-06-09
Asså FOOLK! SNÄLLA! Det är klart att om man kan köra bil så kan man köra varsomhelst! Men det utesluter inte att man vill veta mer om staden man ska köra upp i! Hur orkar ni sätta energi på att skriva så onödiga kommentarer? I varje uppkörningstråd jag har läst så är det minst en som kommenterar ”Orten skall inte spela någon roll”: Nää det är klart inte! Men man vill ändå veta!

Angående att köra mot rött: Jag åkte på en sjuttiväg där det var helt dött på båda sidorna, varken övergångställen eller nånting (innan man skulle köra ut mot motorvägen) och satt och planerade i mitt huvud hur jag skulle göra på motorvägen (dumt jag vet!) när jag sen ser ett övergångsställe från ingenstans, så slog trafikljuset precis mot gult och jag fick blackout och istället för att bromsa in kraftigt (vilket jag borde ha gjort då det inte fanns några bilar bakom mig) så körde jag mot gult=rött. Lite surt, för om jag hade varit själv i bilen hade jag tryckt på bromsen men jag vart så nervös vilket resulterade i att jag ba banga ur och körde vidare.
Hinner du inte stanna säkert så ska du fortsätta när det är gult.
En kraftig inbromsning är INTE att stanna säkert.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor