Start > Körkortsforum > Stopplinje och väjningsplikt s…

Stopplinje och väjningsplikt skyllt, vilket gäller?

FK 2017-06-06 20:11 ! Citera #
Som rubriken, om det finns en stoplinje och en väjningsplikt skyllt på samma korsning vilken skall man följa?

Jag vet att ordning lyder:
Polis
Trafiksignal
Skyllt

Hittade ingen information när de gäller vägmarkeringar (det enda jag hittade är om det finns 2 st och en är oragne så följer man den oranga vägmarkeringen)

Är tacksam för svar! :)
Gäst 2017-06-06 20:43 ! Citera #
Hmm.. Har det hänt på riktigt att du sett det i en korsning? Eller är det hypotetiskt
I vilket fall som helst så hade jag tagit det säkra före det osäkra och stannat vid stopplinjen även om det finns väjningspliktskylt. Skylt och vägmarkering är på samma rangordning.
FK 2017-06-06 23:40 ! Citera #
Gäst 2017-06-06
Hmm.. Har det hänt på riktigt att du sett det i en korsning? Eller är det hypotetiskt
I vilket fall som helst så hade jag tagit det säkra före det osäkra och stannat vid stopplinjen även om det finns väjningspliktskylt. Skylt och vägmarkering är på samma rangordning.
Här är en skärmdump: i.imgur.com/7lGPmoF.png

Såg det i video som min kompis linkade till mig och jag undrade vad man skall göra, eftersom att jag aldrig har sett det själv.
Klippet med tidsstämpel https://youtu.be/sXKeTQ88Y0k?t=37s
Enligt mannen som övervakar dom är de 1900:- böter, men är det för att on stannar på övergångsstället eller för att hon kör över linjen utan att stanna?
Gäst 2017-06-07 00:15 ! Citera #
Man ska stanna vid linjen om man måste släppa över någon vid övergångsstället eller släppa fram någon bilist p.g.a väjningsplikten. Men om det fritt så är det bara att åka :)
FK 2017-06-07 00:46 ! Citera #
Gäst 2017-06-07
Man ska stanna vid linjen om man måste släppa över någon vid övergångsstället eller släppa fram någon bilist p.g.a väjningsplikten. Men om det fritt så är det bara att åka :)
Tack för svaret! :)
lara 2019-12-01 15:11 ! Citera #
Men om det är en cykelbana där vid övergångställe? Vart ska man stanna då, om man stannar vid linjen men ser inte så bra?
Alltså om sikten är dålig där vid den tvärgående linje/stopplinje, så att man måste längre fram för att se hur det ser ut i korsningen? Vart ska jag stanna då? För jag måste längre fram för att se i huvudledet mem får ej heller blockera för cyklister/gående?

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo