Start > Körkortsforum > Tycker du växling är svårt? Un…

Tycker du växling är svårt? Undersökning

Nick 2017-06-05 16:55 ! Citera #
Hej,

Skulle gärna vilja samla in lite information ifrån er som antingen
(1) Har försökt med manuell växellåda men avbrutit för automat
(2) Tagit körkort för manuell växellåda men haft det kämpigt

genom att ställa följande frågor:

1. Vad var det som var jobbigt att lära sig växla? T.ex. var problemet När man skulle växla upp/ned? Ge gärna nåt’ exempel om det underlättar!
2. Hur mycket skulle du säga att du tränade med manuell växellåda? Övade du primärt i trafikskola eller hemma?
3. Hur är/var du i skolan; mer teoretisk eller praktisk?

Anledningen till att jag frågar är för att, så som trafikskolor lär ut och i synnerhet handledare (föräldrar, etc) är inte nödvändigtvis det sätt som passar den särskilda eleven bäst.

En annan sak är att många trafikskolors växelteknik vad jag märkt är bristfällig ur både ett pedagogiskt perspektiv men också ur ett körtekniskt perspektiv.

Jag tänkte skriva en artikel här med mina tips och råd kring växling, hur det fungerar och hur man kan tänka. Skriver vanligtvis många artiklar inom matematik, fysik och datavetenskap i vanliga fall och lär ut, men detta är nåt’ jag velat göra ett tag.

Uppskattar all hjälp! Detta är för andras skull.
Uppkörarn 2017-06-13 18:35 ! Citera #
Tyvärr är det ett stort mörkertal som tycker att växling är svårt bland nya förare. Personligen så kan jag säga att jag ansåg mig själv ha problem med växling ( trots att jag inte hade det enligt andra runtom). Det var främst eco driving. Svårt och höra på motorn när man ska växla ned och upp, vilket fick mig att alltid snoka på varvtalet när det skulle utföras.
Gäst 2017-08-26 23:09 ! Citera #
Jag har fortsatt med manuell och tänker inte byta. Men det har varit svårt. Värst var kopplingen, framför allt på olika bilar. Tycker inte jag släppte den för fort fasten jag tydligen gjorde det :x

Sedan skiljer det sig från bil till bil, från diesel till bensin. Samma väg klarade vår bensinare att ligga på 5an menade dieseln 3:an och viss del av sträckan 4an.

1:an alltid vid start, vid skymd sikt villaområde, vid parkering.

2:an efter start, några billängder på 1an. 2an är bättre i uppförsbacke än 3an.

3:an, på dieseln när man kommit över 35km/h. Bilen börjar brumma.

4:an ca 60 +

5:an motorväg. Går även i 60+ i nerförsbacke. Dålig på att accelerera.

Tycker man hör när bilen säger ifrån. Inte alltid man bör följa bilens förslag om att byta växel. Ibland brummar den ännu värre om man byter till det bilen vill ha.
Gäst 2017-08-27 04:53 ! Citera #
Gäst 2017-08-26
Jag har fortsatt med manuell och tänker inte byta. Men det har varit svårt. Värst var kopplingen, framför allt på olika bilar. Tycker inte jag släppte den för fort fasten jag tydligen gjorde det :x

Sedan skiljer det sig från bil till bil, från diesel till bensin. Samma väg klarade vår bensinare att ligga på 5an menade dieseln 3:an och viss del av sträckan 4an.

1:an alltid vid start, vid skymd sikt villaområde, vid parkering.

2:an efter start, några billängder på 1an. 2an är bättre i uppförsbacke än 3an.

3:an, på dieseln när man kommit över 35km/h. Bilen börjar brumma.

4:an ca 60 +

5:an motorväg. Går även i 60+ i nerförsbacke. Dålig på att accelerera.

Tycker man hör när bilen säger ifrån. Inte alltid man bör följa bilens förslag om att byta växel. Ibland brummar den ännu värre om man byter till det bilen vill ha.
Man börjar ju undra vad för bilar ni har om ni inte kan köra på 3:an även med en bensinare i 35 Km/h? Det ska dom flesta bilar kunna göra, oavsett om det är en bensindriven eller dieseldriven bil!

Sedan är det ju inte alltid att 2:an är en bättre växel i en uppförsbacke än vad 3:ans växel är!

4:ans växel kan du lägga i när du kör i 40 km/h (på lite nyare bilar)

5:ans växel ska alltid användas vid farter över 60 km/h oavsett om det är motorväg eller vanlig landsväg..

Är du en nybliven körkortstagare?
Gäst 2017-08-28 10:10 ! Citera #
Nä, jag håller på och lär mig, kör i princip bara med trafikskola och då diesel. Är i slutet på min utbildning.

Bensinare kan definitivt ha 3an i 35, även dieseln ibland men det beror på vägen. Jag går mycket på ljudet på bilen faktiskt, när det är gränsfall för vilken växel den kan ta får ljudet avgöra.
Nick 2017-08-29 16:03 ! Citera #
Gäst 2017-08-28
Nä, jag håller på och lär mig, kör i princip bara med trafikskola och då diesel. Är i slutet på min utbildning.

Bensinare kan definitivt ha 3an i 35, även dieseln ibland men det beror på vägen. Jag går mycket på ljudet på bilen faktiskt, när det är gränsfall för vilken växel den kan ta får ljudet avgöra.
Du kan inte jämföra bensin och diesel på det sättet. Med min diesel går 3:an helt fine i > 20 km/h om jag så skulle vilja.
Gäst 2017-08-29 17:11 ! Citera #
Håller med vad Nick skrev.

Att jämföra två bilar sådär som har olika bränslen är som att jämföra två bensinare med varandra där den ena är en Ferrari och den andra en Volvo V70 :D

Samma sak gäller diesel bilar, alla bilar har olika drivmoment som avgör vilken växel som passar bäst i dom olika farterna.
Men du ska kunna göra på 3:ans växel fast det är en diesel i 30 km/h. Och då ska inte gå efter ljudet helt och hållet, håll ett öga på varvräknaren också :D
Gäst 2017-08-30 13:27 ! Citera #
Och igår lärde jag mig att dieseln kan köra sig själv i uppförsbacke på 1:an & 2:an utan någon gas alls!! Vi testade inte de andra växlarna, men det var intressant!
Gäst 2017-08-30 20:38 ! Citera #
Gäst 2017-08-30
Och igår lärde jag mig att dieseln kan köra sig själv i uppförsbacke på 1:an & 2:an utan någon gas alls!! Vi testade inte de andra växlarna, men det var intressant!
Det är p.g.a. det höga vridmomentet i en dieselbil.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo