Start > Körkortsforum > Kraftig nedförsbacke

Kraftig nedförsbacke

Privat 2017-05-29 11:09 ! Citera #
Vad ska man hålla för växel i kraftig nedförsbacke?
Bromsa mycket för att inte överstiga hastigheterna?

Tack på förhand!
Jake 2017-05-29 11:27 ! Citera #
Beror lite på vad det är för väg men släpp gasen och motorbromsa, eventuellt växla ner om det behövs då blir dom glada när du visar att du tänker miljövänligt på uppkörningen.
Privat 2017-05-29 11:34 ! Citera #
Jake 2017-05-29
Beror lite på vad det är för väg men släpp gasen och motorbromsa, eventuellt växla ner om det behövs då blir dom glada när du visar att du tänker miljövänligt på uppkörningen.
Okej! När jag testa det så tyckte jag att varvtalen blev väldigt höga samt att den fortsätter rulla över hastighetsbegränsningen. Kanske gjort fel.
Nick 2017-05-29 13:33 ! Citera #
Uhm, beror ju på. Jag använde 1:an en gång i riktigt brant nedförsbacke i villaområde. Men då var backen ordentligt grusig och dan’ också.

Frågan som är mer intressant dock; vilken hastighet tror du att du behöver ligga i? Välj en lägre växel för mer motorbroms.

Du kan aldrig förlita dig på motorbroms. Bromsa när nödvändigt.
Nick 2017-05-29 13:39 ! Citera #
Privat 2017-05-29
Okej! När jag testa det så tyckte jag att varvtalen blev väldigt höga samt att den fortsätter rulla över hastighetsbegränsningen. Kanske gjort fel.
Du måste ju självfallet bromsa, i en kraftig nedförsbacke kommer din bil föras framåt ganska ordentligt m.h.a. gravitationskraft. Varvtalet kommer såklart öka också när inte motorbromsen klarar att hålla jämn hastighet (i normal körning utnyttjar jag motorbromsen så lite som möjligt och bromsar mer, det där körsättet som vi pratar om här är inte bra för bilen om motorbromsen inte sker naturligt). Men för miljövänlig körning på uppkörning, sure.
Gäst 2017-05-29 13:54 ! Citera #
Ja, du måste självfallet bromsa om hastigheten överskrids.
Privat 2017-05-29 14:10 ! Citera #
Tack alla, för era svar! Då förstår jag! :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov