Start > Körkortsforum > Godkänd på första (Linköping)

Godkänd på första (Linköping)

Kraty 2017-05-26 08:45 ! Citera #
Hej.
Vill dela med mig om min väg till körkortet.
Allt började med några övningskörningar med min kusin (Han har alla behörigheter)
Körde med en gammal bil Toyota corolla runt års modell 2000, ungefär 5-8 körningar.
Sedan så hyrde jag en bil från Hertz och jag kollade på Trafikverket vad de har för bilar just i våran stad (Linköping) och efter det hyrde jag och då blev det en Volvo V40 2017 och jag hade den i 4 dagar alltså 4 körningar.
Så totalt kan jag ungefär säga 10 körlektioner. Men jag kan köra bil så behövde inte gå igenom grundläggande.

Nu till körningen.
Jag bokade min körning den 25/05 kristihimelsfärd och det kostade ungefär 200kr extra eftersom det är en röddag.
Jag kom till vägverket kl 15:30 och mitt förar prov var 15:40 jag träffar förarprövaren och vi hälsar och då slår hjärtat till lite extra men förarprövaren gav mig ett bra intryck och han presenterade sig med ett leende på läpparna.
Så vi satt med i bilen och han gick igenom rutinerna och delarna som kunde komma på uppkörningen osv.
Så vi börjar med en säkerhetskontroll som var att kontrollera blinket och bromsljus, efter det började vi köra.
Han bad mig följa skyltar mot ”centrum” och sedan fick jag köra i ett bostadsområde där vägarna smalas av till 1 körfält (mötande trafik) och vi fortsatte körningen och sedan bad han mig svänga in i parkeringsplats och han bad mig göra en L backning och backa in mellan 2 bilar det var svårt för man vill inte skada andra bilar men första försökte så hamnade bilen snett och andra försöket samma sak men på tredje så backade jag in och sedan körde lite framåt och rättade till bilen och då sa han att det var OK. Sedan fortsatte vi ut mot motorväg och förarprövaren vad mot köra mot ett mot väg 34 men jag råkade göra en miss och trodde han sa väg 35 som man kan köra mot via samma rondell men det felet påverkade inte uppkörningen. Så vi backade tillbaka och fortsatte mot väg 34 och ut sedan mot landsvägen där det är 100km/H som tur så fick jag slippa vänster svängen och istället svänga höger och sedan köra tillbaka mot Trafikverket men innan vi körde ut på landsvägen så sa förarprövaren så ”vet du att det är en 100 väg” så jag svarade jag och det han menade var att jag skulle accelerera så att jag kommer upp i 100 fort och det gjorde jag på några sekunder. Så vi fortsätter mot Trafikverket och jag svänger in inparkeringsrutan och stänger av motorn.
Förarprövaren är tyst och då kom tanken han kanske tänker på saker som var dåliga och ska underkänna mig men efter några sekunders tystnad så kommer orden ”Din körning är godkänd) och då blev jag mycket glad :).
Under uppkörningen var jag inte stressad och jag var inte nervös. Det ända var när jag skulle parkera med L backning och gjorde om 3 gånger det var då jag fick en klump i magen men sedan när vi körde ut tänkte jag inte på det.
Dessa moment fick jag göra under körningen som var 1:06 H:MM

Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Signalreglerad korsning, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Vändning, Parkering, Backning, Sväng från landsväg, Infart/körning på landsväg, Motorväg/motortrafikled
John 2017-05-30 07:15 ! Citera #
Grattis! och tack för att du delar med dig.

Är själv väldigt nojig, tänker att det ska gå väl har förberett mig väl men är lite oroliga över att jag ska göra något dumt misstag, slarvfel helt enkelt och bli underkänd. Inte hela världen om det inte vore för att vi planerat en bilsemester med familjen. Frugan får köra allt själv eftersom hon har körkort sedan tidigare. Lite press men jag hoppas att det ska gå vägen. Eller, jag hoppas egentligen inte på något, jag försöker träna och öva så mycket jag bara kan.
Kraty 2017-05-30 13:14 ! Citera #
Du kommer att klara det en vacker dag men öva på mycket och alla gör misstag, men lägg ner allt du kan för att klara det, kommer att vara värt när du får höra ordet godkänd!!!
Nick 2017-05-30 16:07 ! Citera #
John 2017-05-30
Grattis! och tack för att du delar med dig.

Är själv väldigt nojig, tänker att det ska gå väl har förberett mig väl men är lite oroliga över att jag ska göra något dumt misstag, slarvfel helt enkelt och bli underkänd. Inte hela världen om det inte vore för att vi planerat en bilsemester med familjen. Frugan får köra allt själv eftersom hon har körkort sedan tidigare. Lite press men jag hoppas att det ska gå vägen. Eller, jag hoppas egentligen inte på något, jag försöker träna och öva så mycket jag bara kan.
Man kuggas inte för ett litet misstag. På min uppkörning var inspektörn tydlig med att en helhetsbedömning kommer göras, och att man inte skall fundera kring ev småfel man gör. Lättare sagt än gjort, men så är det.

Jag var själv väldigt nervös innan jag satte mig i bilen efter säkerhetskontrollen. Det försvann dock efter en liten stund när jag började köra. Började prata jobb och dyl, så jag blev rätt bekväm. Fick ingen kritik förutom att hon frågade om jag haft körkort tidigare för att jag körde ”drivet” utifrån min växlingsteknik och hastighet, körning i cirkulationsplats osv vid rusningstrafik. Visst, kanske lite väl drivet för en uppkörning då jag hört att risken att kuggas ökar signifikant, men men.

Den bästa mindset man kan ha vid uppkörning: Skit ifall du kuggar och kör som du brukar. Misslyckas du kommer du få veta vad du behöver träna mer på (men chansa inte).
Goli 2020-10-17 18:46 ! Citera #
Tack för din förklaring:) :) :) :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest