Start > Körkortsforum > Alkohol och drogkurs?

Alkohol och drogkurs?

Evelinahansson 2009-12-17 01:03 ! Citera #
När jag var på handledarkurs sa de att man ska också gå på en ”Alkohol och Drogkurs”?

Vad handlar den om egentligen?
Är det bara information eller är det prov och sånt på det också?
En som vet 2010-01-03 17:36 ! Citera #
Alkohol och Drogkurs är den kursen som kallas Riskutbildning del 1, en 3 timmar lång teoretisk utbildning (alkohol, droger samt risker i allmänhet). Inga förkunskaper krävs.
Du kan hitta på ”www.körkortsportalen.se” vilka trafikskolor som anordnar denna utbildning!
Denna utbildning är obligatorisk såsom Riskutbildning del 2 (Halkkörning)och dessa är ett krav att genomgå innan [url]/teoritest/[/url] och körprov på vägverket.

Dessa Riskutbildningar är giltiga i 5 år.

Lycka till! En som vet!
Erika 2010-02-16 18:37 ! Citera #
Jag vill bara tillägga att denna utbildning gav väldigt mycket. Man blev väldigt eftertänksam efter att ha pratat och sett bilder/filmer.
Tycker alla människor borde vara på denna utbildningen!

Läskigt att så många olyckor sker så här...

Erika
Motor 2010-08-25 19:08 ! Citera #
Jag tycker faktiskt att det är synd att riskettan har fått namn som alkohol och drogkurs. Det gjorde att jag tyckte att den var onödig och att det kände omotiverat att gå. Jag har själv inte provat droger och aldrig kommer att göra det, dricker inte heller så jag tappar kontrollen och skulle få för mig att köra påverkad. Jag tyckte dock att kursen var mycket bra den handlar inte alls bara om alkohol och droger. 2/3 handlar om annat.
Gäst 2010-10-11 22:22 ! Citera #
Vad jag vet så är det bara en ”informationskurs”. Alltså inget prov man gör utan man går dit för att bli infomerad om många viktiga saker!
JohSme 2010-11-24 14:55 ! Citera #
Alla som har samma fundering som TS (trådstartaren) så kan jag bara säga att kursen är inte bara nödvändig för att få ta körkortet utan även en enormt viktig del för att du ska bli en säkrare förare i trafiken. Detta lär du förstå efter att du varit på kursen och hoppas att du får en lika bra ”talare” som jag hade. Jag gick dit med inställningen att ”Jaha, där försvann ytterligare hundralappar” men gick därifrån med tankar om säkerhet i trafiken och hur viktigt det är då en olycka i trafiken kan bli förödande. Man blev nästan lite rädd för att ta körkortet men en tankeställare är nog vad många kan behöva såhär innan kortet tas. Lycka till!

//JohSme

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 02:55
5
I går 23:20
4
I går 20:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor