Start > Körkortsforum > Vänster eller höger fil vid vä…

Vänster eller höger fil vid vänstersväng i cirkulationsplats

Mackan 2017-05-18 09:23 ! Citera #
En tanke angående byta fil för att åka ur en cirkulationsplats.

På Mestmotor kan jag läsa...
”Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta.”
(www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/)

Här står det ingenting om det.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Utifrån det som står på Mestmotor så ser jag ingen anledning att någon ska använda vänsterfilen. Alla bör alltså ligga i högerfilen oavsett om man ska vänster, rakt fram eller höger i en cirkulationsplats. Hjälp mig att förstå!
Gäst 2017-05-18 11:12 ! Citera #
Ska du svänga vänster i en dubbelfilig rondell så ska du välja vänsterfilen för att göra det så lätt som möjligt för övriga trafikanter att se vart du ska.. När du sedan ska ämna rondellen så ska du svänga ut i höger filen..
Mackan 2017-05-19 10:31 ! Citera #
Men jag måste fortfarande lämna företräde till de bilar som ligger i högerfilen (som svänger vänster)...
Gäst 2017-05-19 12:31 ! Citera #
Ja det stämmer
Nick 2017-05-19 16:01 ! Citera #
Gäst 2017-05-18
Ska du svänga vänster i en dubbelfilig rondell så ska du välja vänsterfilen för att göra det så lätt som möjligt för övriga trafikanter att se vart du ska.. När du sedan ska ämna rondellen så ska du svänga ut i höger filen..
Inte enbart - utan också för att fler skall kunna åka samtidigt som skall i annan riktning - och således utjämna trafikflödet.
Mackan 2017-05-24 09:36 ! Citera #
Så, ligg i vänster fil när jag ska svänga vänster men lämna företräde för alla andra som inte följer denna uppmaning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo