Start > Körkortsforum > Uppkörning i jakan eller solle…

Uppkörning i jakan eller sollentuna?

Robbo194 2017-05-16 02:32 ! Citera #
Kom på att det kanske är lättare att göra en tråd så att alla med samma fråga kan ta del av svaren. Börjar bli tight med körkortet nu, och vill därför försöka ta det så tidigt som möjligt, men bara tanken att köra i ett helt nytt område gör mig så sjukt nervös då jag är rädd att inte kunna planera körningen väl.

Jag har även hört att de är strängare än sollentuna, ni som gjort uppkörning på okända platser, hur löste ni det? och hur hårda är dom egentligen i jakan? hur blir man av med nervositeten osv. skulle vara kul med bara allmänt snack om uppkörningar.
Robbo194 2017-05-16 02:33 ! Citera #
Är alltså i jakan som har tider denna månad, tidigaste i sollentuna är 19 juni!
Blä 2017-06-30 15:26 ! Citera #
Kör inte i Sollentuna.... sura som fan
TT 2017-07-01 00:56 ! Citera #
Körde i jakan häromdagen, hade tid strax före fyra så det var en hel del trafik, och allmänt rörigt således.

Fick diesel volvon som var urstark. Så se upp med hastigheten om ni får den, gjorde en del småtabbar men inspektören godkände provet utan problem då dessa ej var något trafikfarligt. (mest ovana med bilen, lite tvär inbromaning till och från, kom upp 5-10km/h för fort en gång vid acceleration men hon sa inget om det)

Blev en tur till ett industriområde med små vägar med möten av tung trafik, nåt flervägs stop, parkering/backning, oskyddade trafikanter, motorväg påfart avfart, en hel del små korsningar med start i backe, nån halvlurig kollektivfälts ställe, lite cirkulationsplatser av olika storlekar och så körning efter anvisning såklart.

Inspektören var toppen, förstående, men lite lurig samtidigt. Gör du inga trafikfarliga missar så är det inga problem, tror också att det är aningen naivt att tro man har fördel av att boka en tid under lågtrafik, de är ju inte dumma i huvudet och kommer ta hänsyn till att det är enkelt att göra småmissar när det är rusning. Ribban höjs naturligtvis om du kör i lugnare tid.

Tja, jag kan inte annat än rekommendera köra i jakan, har flertalet bekanta som tagit kort där nyligen, och det på första körningen.

Lycka till allesammans
Gäst 2017-07-02 13:13 ! Citera #
TT 2017-07-01
Körde i jakan häromdagen, hade tid strax före fyra så det var en hel del trafik, och allmänt rörigt således.

Fick diesel volvon som var urstark. Så se upp med hastigheten om ni får den, gjorde en del småtabbar men inspektören godkände provet utan problem då dessa ej var något trafikfarligt. (mest ovana med bilen, lite tvär inbromaning till och från, kom upp 5-10km/h för fort en gång vid acceleration men hon sa inget om det)

Blev en tur till ett industriområde med små vägar med möten av tung trafik, nåt flervägs stop, parkering/backning, oskyddade trafikanter, motorväg påfart avfart, en hel del små korsningar med start i backe, nån halvlurig kollektivfälts ställe, lite cirkulationsplatser av olika storlekar och så körning efter anvisning såklart.

Inspektören var toppen, förstående, men lite lurig samtidigt. Gör du inga trafikfarliga missar så är det inga problem, tror också att det är aningen naivt att tro man har fördel av att boka en tid under lågtrafik, de är ju inte dumma i huvudet och kommer ta hänsyn till att det är enkelt att göra småmissar när det är rusning. Ribban höjs naturligtvis om du kör i lugnare tid.

Tja, jag kan inte annat än rekommendera köra i jakan, har flertalet bekanta som tagit kort där nyligen, och det på första körningen.

Lycka till allesammans
Det är väl ganska självklart att du rekommenderar jakan eftersom du klarade uppkörning just där. Hade det vart tvärt om att du hade klarat den i Sollentuna så hade du ju rekommenderat det stället...eller hur? :D
Gäst 2017-07-03 03:00 ! Citera #
Absolut, visst hade jag det om det varit så. Men nu var det inte det :)
John 2017-07-03 18:39 ! Citera #
Eftersom Jakobsberg (med trafikverkets automat bil) är det ända stället jag kan hitta en tid på för tillfället så blir det där jag kör upp, för andra gången. Ser fram emot det med glädje!

Kuggade första uppkörningen på en farlig vänster sväng där jag för sen med att placera mig och blinka. Tänker inte göra om det misstag minsann. Allt annat känns bra och lugnt så det ska nog gå vägen. Kul och köra i ny miljö :)
gäst00 2017-07-13 14:34 ! Citera #
Jakan!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor