Hej!
Då jag själv läst en hel del på detta forum vill jag dela med mig om min erfarenhet.
Idag gjorde jag provet och innan dess hade jag ätit en stor frukost. När jag väl kom till trafikverket var jag en timme för tidig, så jag tog min bild och sedan satte jag mig i väntrummet och repeterade. Jag tog även en svart kopp kaffe som jag drack under tiden jag väntade. 5 minuter innan provet skulle börja kände jag hur min mage började bubbla. Jag började bli kallsvettig och kände gaser i magen. Notera att jag inte var särskilt nervös, för jag tycker inte att det är en stor grej att göra om ett prov om det skulle behövas. Hur som helst försökte undvika bubblorna och ställde mig i kön för att bli identifierad igen. När jag väl kom in i provrummet blev det värre. Jag började kallsvettas på grund av att magen bubblade. Hoppas detta inte är TMI, men jag kände börja få diarré.
Jag gjorde provet på under 25-30 minuter. Orkade inte läsa igenom alla frågorna ordentligt pga magen och att jag kände mig kallsvettig. Jag hade markerat cirka 15 frågor men när jag väl kom till fråga 70 blev det värre med magen. Jag bestämde mig för att nu får det bära eller brista så jag avslutade provet. Till min förvåning fick jag 57/65. Visst det kanske i sig inte är särskilt imponerande, men för mig var det en stor vinst då jag mådde som jag mådde.
ANLEDNINGEN till att jag delar med mig om detta är för att hjälpa andra som är känsliga för kaffe. Undvik gärna det innan provet.
Hur löste jag provet?
Jag hade obegränsade prover via elevcentralen, jag gjorde cirka 40! Jag fokuserade mest på repetition 1, sluttest och svåraste frågorna. Läste igenom boken en gång för flera månader sedan och en gång nu sista veckan innan provet.
Skrev ner alla hastigheter, vikter, uträkningar, försäkringar, sträckor och annan information för att memorera.
Nu har jag uppkörningen kvar och det är egentligen den som jag är orolig för. Känner att jag hanterar bilen väl, men orolig för att göra ett misstag pga nervositet. Man är ju trots allt ingen erfaren förare, krävs år för att bli erfaren.
Tveka inte att återkomma med frågor om det är något ni undrar över.