Start > Körkortsforum > Ta körkort utomlands

Ta körkort utomlands

Gäst 2017-05-11 22:18 ! Citera #
Hej!
Kommer åka utomlands i ett par månader, så tänkte försöka med körkortet där då det inte finns tillgängliga tider för det här innan jag åker bort.

Min fråga är att om jag nu får körkortet, kan jag bara förnya det till ett svenskt med ett förarprov?

Eller kan jag köra med det i ett år endast?

OBS Tänker inte köpa körkortet utan tänker ta det lagligt så det finns uppgifter om att jag har tagit det just i det landet.

Läste på transportstyrelsen att man endast behöver ansöka om att förnya det och sedan skicka in personliga uppgifter osv.

Någon som är mer insatt i ämnet?
Gäst 2017-05-11 22:59 ! Citera #
Det måste vara ett EESland.
Du måste vara permanent bosatt och bott i minst 6 månader där.
Gäst 2017-05-11 22:59 ! Citera #
Gäst 2017-05-11
Det måste vara ett EESland.
Du måste vara permanent bosatt och bott i minst 6 månader där.
(och bokförd i landet såklart)
Gäst 2017-05-11 23:34 ! Citera #
Gäst 2017-05-11
Det måste vara ett EESland.
Du måste vara permanent bosatt och bott i minst 6 månader där.
Jaha då är inte värt med att börja något utomlands.
Tack för snabbt svar!
fardåre 2020-08-06 18:32 ! Citera #
I sverge kan man ta körkort från dag 1 som man är skriven här tror inte att det skulle skilja sig från utomlands.
Corona 2020-08-07 10:26 ! Citera #
Gäst 2017-05-11
Hej!
Kommer åka utomlands i ett par månader, så tänkte försöka med körkortet där då det inte finns tillgängliga tider för det här innan jag åker bort.

Min fråga är att om jag nu får körkortet, kan jag bara förnya det till ett svenskt med ett förarprov?

Eller kan jag köra med det i ett år endast?

OBS Tänker inte köpa körkortet utan tänker ta det lagligt så det finns uppgifter om att jag har tagit det just i det landet.

Läste på transportstyrelsen att man endast behöver ansöka om att förnya det och sedan skicka in personliga uppgifter osv.

Någon som är mer insatt i ämnet?
Inte så smart att sitta och åka runt nu under coronapandemin!
Covid-17? 2020-08-07 10:36 ! Citera #
Corona 2020-08-07
Inte så smart att sitta och åka runt nu under coronapandemin!
Han skulle åka 2017 :lol:
Fartdåre 2020-08-11 21:19 ! Citera #
Om det är EU land då kan du bara köra med det kortet tills det blir gammalt och sedan moste du förnya kortet i det land du är skriven i vid den tidpunkten. Glöm inte att skriva ut dig från svärge under den tiden. En blankett du skickar in till skatteverket för att undvika onödiga problem. Se till att inte arbeta och betala skatt i Sverige åtminstone dom dagar du gör uppkörning.
Fartdåre 2020-08-11 21:24 ! Citera #
Ödsla inte pengar på körkort utanför EU. Dom är inte piss värda vid en kontroll. Går ej att byta mot EU kort heller.
fardåre 2020-08-11 21:37 ! Citera #
Om du nu skulle hitta nått land där man med enkla medel kan göra uppskrivning med tolk så klart och uppkörning så åker jag gärna med ner med dig. vill kunna ta a,b,c behörighet gärna ce också. och bli inte redd om det kostar för pengar trycks det hur mycket som hällst just nu på riksbanken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest