Start > Körkortsforum > Första gången.

Första gången.

Johnny 2010-05-24 17:24 ! Citera #
Stressad blir man men med tiden vänjer man sig nog. Det är bara att köra så mycket som möjligt och träna på det.
Själv har jag ganska svårt med kärfältsbyte då man måste kolla,svänga, indikera och inte vrida för mycket.
allleeex 2010-07-10 12:55 ! Citera #
Första gången är den jobbigaste gången.
Jag var så nervös att jag knappt kunde starta bilen.
Att inte kunna allt eller hinna med allt den första gången kan man ha full förståelse för.
Det enda man kan göra är att öva, vara fokuserad och ha viljan att ta körkort. Har man inget intresse av att ta körkort eller tycker det är jätte tråkigt kan man bli en trafikfara för andra.
Men som sagt. Öva och öva så kommer helljusen inte vara några problem.

Mitt motto för alla andra som håller på att ta körkort:
”Bättre att bromsa än att gasa”
Vad jag menar med det är att man aldrig ska chansa på att man hinner köra ut innan bilen är framme eller om man kommer för fort in mot en korsning/cirkulationsplats så ska man alltid bromsa. Den andra bilen kan också tänka ”oj bäst att gasa på så jag inte krockar med den bilen som kommer så fort” tänker båda så blir det katastrof. Alltså bättre att bromsa än att gasa!
MsEngel 2010-07-20 14:45 ! Citera #
Jag är ny med att övningsköra. Första gången jag körde blev det ju lära sig bilen och krypköra och sånt. Fick även köra lite på landsväg och parkera. Jobbigast enligt mig var att släppa kopplingen tillräckligt mjukt så att jag inte fick motorstopp. (Tror jag har fått bra grepp på det nu i alla fall.)

Jag var sjukt nervös i början, satt ganska spänd och vågade inte köra mer än 5-10km/h. Men efter bara 1½h tyckte jag att det var ganska kul att köra och jag vågade ligga i 50. Man lär sig ganska snabbt.
Gäst 2010-07-20 16:46 ! Citera #
MsEngel
Fick även köra lite på landsväg

första gången? Då får ni nog ta och läsa igenom övningshäftet igen för på landsvägen har du inte att göra.
MsEngel 2010-07-20 16:59 ! Citera #
heande

första gången? Då får ni nog ta och läsa igenom övningshäftet igen för på landsvägen har du inte att göra.

Eller landsväg och landsväg. Snarare en väg på landet. Vi började mitt i ingenstans vid en mindre parkering och där fanns även en väg som nästan aldrig har trafik, så där körde jag. Körde även ut på en liten större väg. Men som sagt det var nästan ingen trafik- såg några få bilar bara. Jag tyckte det gick jättebra och det tyckte även min handledare - annars hade han inte låtit mig köra där. Jag hade förberett mig bra och läst övningshäftet-det gör jag innan alla moment.
FredericA 2010-07-21 22:23 ! Citera #
Första gången var nog med farmin på hans jakt marker med caddy’n :)

fick inte ta hans nya volvo hehe.
men det var ju inget stressigt så.
men har ej tagit licens för oköra. så vi körde på jakt markerna. där han äger o det är igenbommat. så inga bilar kommer.

men det va ju lite stressigt när jag skulle lära mig ställa mig i en backe o stanna o starta om bilen o köra iväg. för första gången drog jag in kopplingen iställe för bromsen. och vi fick en jävla fart neråt mot slutet av backen. men fick i bromsen :) o kärring stop på det. för då glömmde jag kopplingen. men andra försöket funka det perfekt! :D
efter pappas tip om att hålla i handbromsen o ena foten på koplingen o gasen o känna av när den vill börja rulla. då släpper man ner handbromsen sakta så gick det PERFEKT! :P

men blir ju fixa licens snart. (nog därför jag är på sidan mest ;) men farshan vill ej åka med mig ute på vägen. och morshan åker till norge o jobbar. så blir nog dra in morfar i bilen o fixa licens :|
kerycah 2010-08-02 02:39 ! Citera #
Argbigga
Jag FÅR inte köra med radion på :P men jag tror att jag också hade blivit okoncentrerad! Men min första gång jag övningskörde så gick det inte alls bra. Inte andra gången heller. Kärringstopp och en nojig mamma bredvid, inte kul! Det fick mig faktiskt att lägga av nästan ett halvår, något som jag ångrar idag! Jag borde bara stått ut några gånger till tills polletten trillat ner för nu går det hur bra som helst att köra med henne! Mitt tips till alla, ge inte upp bara för att det är jobbigt/tråkigt/stressigt i början. Det är jättekul när man börjar bli bra på det :)

Jag har en känsla av att det kommer bli en del kärringstop för min del också. Om inte för annat så bara för att jag har gått och byggt upp en nervositet kring just hanteringen av kopplingen :o
ant 2010-08-09 04:52 ! Citera #
Första gången man kör bil har man absolut inget att göra på landsväg, industriområde eller en större tom parkering är det bästa. Fick själv börja min körning med 2 omgångar vid ett industriområde, vilket hjälpte mig mycket. Dels stressen första gången, tror ingen satt sig bakom ratten första gången utan att känna sig lite stressad. Träna på dragläget, växling och manövrering. När man börjar känna sig säker på det kan man börja ta sig ut på lite trafikerade vägar.
Gäst 2010-08-14 12:19 ! Citera #
Jag har bara kört ett par gånger med min pappa hittills, också på landsväg, och jag känner verkligen att det är som att man inte hinner med vissa grejer ibland. Men det är väl bara att öva hela tiden så släpper det. :)
Gäst 2010-09-05 17:37 ! Citera #
Alla blir nervösa/tycker det är jobbigt i början! Jag lovar att du inte är ensam! Det ända som hjälper är att köra mycket, så slipper man ”tänka” så mycket på alla moment!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo