Start > Körkortsforum > Konstiga trafikregler

Konstiga trafikregler

Gäst 2017-05-05 20:38 ! Citera #
Trafikregler är till för att följas, det vet alla. Men det finns ändå trafikregler som är lite konstigare än andra,ta tex i en rondell där måste man blinka ur fast man ska rakt fram?! Men du behöver inte blinka om du ska till vänster, och detta gäller fast det är en en Filig rondell, eller om man ska köra in till kanten behöver man inte blinka, men när du ska köra därifrån måste du blinka!? Ska man inte visa sina medtrafikanter var man gör. Är svaret självklart i Mina funderingar, eller är vissa trafikregler bara dumma
Nick 2017-05-06 01:18 ! Citera #
Syftet med cirkulationsplatser är bl a att jämna ut trafikflöden och förhindra köer som vid korsningar ofta leder till.

Varför man skall blinka ur en cirkulationsplats (rondell) är för att medtrafikanter bl a skall kunna planera sin körning. Då gäller det inte att man blinkar precis när man skall ut ur cirkulationsplatsen som vissa gör - för det är helt meningslöst - utan att man visar det en bit innan, förslagvis vid sista refugen till den ”avfarten” man svänger ut från.

När jag ser en medtrafikant som har god placering och visar tecken i god tid har jag möjlighet att planera min körning bättre och på sätt får vi ett bättre flöde i trafiken som minskar olyckor. Detta gäller även flera bilar som kommer i rad!

Varför det inte är lag på att blinka vänster i cirkulationsplatsen vet jag inte, men gissar på för att det INTE är en korsning. Man blinkar alltså när man skall ut och - kan - för extra tydlighet även blinka vänster. Förmodligen skulle det kanske vara lite överdrivet att lagstifta det.

Vad gäller att blinka in finns det också goda skäl till varför det inte lagförts. Ibland är det missvisande att blinka in, t ex om det är en infart eller likn. i närheten kan dina andra medtrafikanter börja planera och tro att du skall svänga, vilket kan i värsta scenariot leda till krock. Istället har man överlåtit ansvaret till bilisten själv att avgöra. Att blinka in för att stanna är alltså inget fel utan kan i sig det också förhindra olyckor!! Man får göra en bedömning i varje enskilt fall!

Hoppas det hjälpt något :)

/ Nick
Gäst 2017-05-06 01:35 ! Citera #
Nick 2017-05-06
Syftet med cirkulationsplatser är bl a att jämna ut trafikflöden och förhindra köer som vid korsningar ofta leder till.

Varför man skall blinka ur en cirkulationsplats (rondell) är för att medtrafikanter bl a skall kunna planera sin körning. Då gäller det inte att man blinkar precis när man skall ut ur cirkulationsplatsen som vissa gör - för det är helt meningslöst - utan att man visar det en bit innan, förslagvis vid sista refugen till den ”avfarten” man svänger ut från.

När jag ser en medtrafikant som har god placering och visar tecken i god tid har jag möjlighet att planera min körning bättre och på sätt får vi ett bättre flöde i trafiken som minskar olyckor. Detta gäller även flera bilar som kommer i rad!

Varför det inte är lag på att blinka vänster i cirkulationsplatsen vet jag inte, men gissar på för att det INTE är en korsning. Man blinkar alltså när man skall ut och - kan - för extra tydlighet även blinka vänster. Förmodligen skulle det kanske vara lite överdrivet att lagstifta det.

Vad gäller att blinka in finns det också goda skäl till varför det inte lagförts. Ibland är det missvisande att blinka in, t ex om det är en infart eller likn. i närheten kan dina andra medtrafikanter börja planera och tro att du skall svänga, vilket kan i värsta scenariot leda till krock. Istället har man överlåtit ansvaret till bilisten själv att avgöra. Att blinka in för att stanna är alltså inget fel utan kan i sig det också förhindra olyckor!! Man får göra en bedömning i varje enskilt fall!

Hoppas det hjälpt något :)

/ Nick
Tack för ett mycket pedagogisk och väl genomfört svar, sånt uppskattas :) finns det regler som du skulle vilja ändra på, eller tycker du att våra svenska regler fungerar generellt?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor