Syftet med cirkulationsplatser är bl a att jämna ut trafikflöden och förhindra köer som vid korsningar ofta leder till.
Varför man skall blinka ur en cirkulationsplats (rondell) är för att medtrafikanter bl a skall kunna planera sin körning. Då gäller det inte att man blinkar precis när man skall ut ur cirkulationsplatsen som vissa gör - för det är helt meningslöst - utan att man visar det en bit innan, förslagvis vid sista refugen till den ”avfarten” man svänger ut från.
När jag ser en medtrafikant som har god placering och visar tecken i god tid har jag möjlighet att planera min körning bättre och på sätt får vi ett bättre flöde i trafiken som minskar olyckor. Detta gäller även flera bilar som kommer i rad!
Varför det inte är lag på att blinka vänster i cirkulationsplatsen vet jag inte, men gissar på för att det INTE är en korsning. Man blinkar alltså när man skall ut och - kan - för extra tydlighet även blinka vänster. Förmodligen skulle det kanske vara lite överdrivet att lagstifta det.
Vad gäller att blinka in finns det också goda skäl till varför det inte lagförts. Ibland är det missvisande att blinka in, t ex om det är en infart eller likn. i närheten kan dina andra medtrafikanter börja planera och tro att du skall svänga, vilket kan i värsta scenariot leda till krock. Istället har man överlåtit ansvaret till bilisten själv att avgöra. Att blinka in för att stanna är alltså inget fel utan kan i sig det också förhindra olyckor!! Man får göra en bedömning i varje enskilt fall!
Hoppas det hjälpt något
/ Nick