Start > Körkortsforum > Kuggad - Miljö

Kuggad - Miljö

Notan 2017-04-26 10:17 ! Citera #
Nick :

Jag vet inte hur jag ska förklara det men inför en korsning så motorbromsar jag först och sedan när jag är ett par meter, säg 10-13 för att vara i överkant så trycker jag med kopplingen, kommer det inte några bilar jag behöver vänta på så lägger jag i tvåan, behöver jag helt stanna till så lägger jag i ettan och väntar på att det är fritt.

Det enda i protokollet var just det ”sväng från landsväg” där hon la till att jag kopplar för tidigt och går på rull istället för att motorbromsa mer, hoppade växlar där det gick att göra, fick inte mycket landsvägskörning utan mest på mindre vägar och stadskörning där man som bäst kunde gå från ettan till trean för att inte överskrida hastighetsbegränsningen.

Landsväg så hoppade jag mestadels 1-3-5 mer går inte efter den vägen.
(Ja bilen jag körde upp med var femväxlad, inte sexväxlad)
Nick 2017-04-28 23:11 ! Citera #
Notan 2017-04-26
Nick :

Jag vet inte hur jag ska förklara det men inför en korsning så motorbromsar jag först och sedan när jag är ett par meter, säg 10-13 för att vara i överkant så trycker jag med kopplingen, kommer det inte några bilar jag behöver vänta på så lägger jag i tvåan, behöver jag helt stanna till så lägger jag i ettan och väntar på att det är fritt.

Det enda i protokollet var just det ”sväng från landsväg” där hon la till att jag kopplar för tidigt och går på rull istället för att motorbromsa mer, hoppade växlar där det gick att göra, fick inte mycket landsvägskörning utan mest på mindre vägar och stadskörning där man som bäst kunde gå från ettan till trean för att inte överskrida hastighetsbegränsningen.

Landsväg så hoppade jag mestadels 1-3-5 mer går inte efter den vägen.
(Ja bilen jag körde upp med var femväxlad, inte sexväxlad)
Tänk på att motorbromsning inte nödvändigtvis har med miljön att göra utan skapar stabilitet! Det är naturlig del av bilen, och vid motorbroms (släpp gasen) stängs bränsleinsprutningen av ned till tomgångsvarv. När du ska göra en vänstersväng på landsväg skall du inte gå på rull, det är säkrare att växla ned istället.

Vid korsning, för att köra mer miljövänligt borde du bara släppa gasen och växla ned successivt istället för rätt hastighet! Misstänker att det är detta man vill se.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 08:03
5
I går 10:52

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov