Kuggad - Miljö
Hej!
Kuggade idag på min första uppkörning, körde upp privat men har kört några lektioner på bilskola.
Kuggade på miljödelen med motiveringen att jag kopplar för tidigt mot en korsning där jag ska svänga av. Behöver alltså motorbromsa mer enligt personen från Trafikverket.
Frågade henne specifikt om man bortser från just den detaljen på miljödelen, om jag hade klarat det då och på den frågan svarade hon ja.
Känns riktigt surt, blir arg och besviken! Förstår till 100% att det är ett av deras kriterier men att kugga på det, som ensam grej tycker jag känns löjligt!
Är det någon annan som kuggat på miljödelen, kanske rent av på samma grej?
(Hon kuggade personen som körde innan mig med)
Min syster var också privatist och kuggade på ecodriving. Hon hade lärt sig fel hemma. Du får gå på skola mer och lära dig korrekt.
Tänk att dina föräldrar förmodligen inte har en aning hur man kör ecodriving. Hade de tagit körprovet idag hade många kuggat för det var inte ett krav på deras tid.
Därför det är vanligt att kugga så, för föräldrarna helt enkelt inte vet hur man ska köra enligt dagens krav.
Varför skrev du att inspektören kuggade den som körde innan dig med? Det är väl inte relevant.
Jag tycker att kuggningen var 100% befogad om du inte kan ecodriving.
Kan man inte alla moment som ingår när man gör en uppkörning så ska man inte bli godkänd..
Låter kanske hårt, men så är det.. Och just ECO-driving är en väldigt viktig del i dagens bilsamhälle.
Så det är nått du verkligen MÅSTE kunna prickfritt om du ska ha en chans till att bli godkänd.
Jag måste därför hålla med föregående skrivare att din inspektör gjorde helt rätt i att kugga dig, sedan får du tycka att det är löjligt eller inte.. Men rätt gjorde hon!
Självklart så är det så att alla moment ska uppfyllas men det är helheten som ska bedömas!
Att trådskaparen skriver att personen som körde innan också kuggats är högst relevant. Jag ska förklara varför till er.
Trafikverket gillar inte privatister, så är det bara. De vill att kortet ska tas via en bilskola. Så är det nu, har varit och var så då jag själv tog kortet för över 30-år sedan och jobbar själv idag inom Trafikverket, dock inte precis med uppkörningar.
Ni som säger annat vet ärligt talat inte vad ni pratar om.
Det är ganska likt att Opus bilprovning har en procentsats som ska underkännas till varje pris.
Självklart så är det så att alla moment ska uppfyllas men det är helheten som ska bedömas!
Att trådskaparen skriver att personen som körde innan också kuggats är högst relevant. Jag ska förklara varför till er.
Trafikverket gillar inte privatister, så är det bara. De vill att kortet ska tas via en bilskola. Så är det nu, har varit och var så då jag själv tog kortet för över 30-år sedan och jobbar själv idag inom Trafikverket, dock inte precis med uppkörningar.
Ni som säger annat vet ärligt talat inte vad ni pratar om.
Det är ganska likt att Opus bilprovning har en procentsats som ska underkännas till varje pris.
Körde upp privat och klarade det på första?
Kul att du ”Gäst” helt sonika antar att mina föräldrar är dåliga bilförare för att JAG kuggar. Båda mina föräldrar kör taxi, på olika företag där kurser årligen hålls i eco-drive.
Jag själv är inte alls lika bra på att köra som dom är och jag förstår vikten av eco-drive helt klart! Men när en gren av hela eco-driven fallerar/sviker tycker jag inte helheten ska dras med utan snarare en ”att tänka på” som på bilprovningen (gamla 2:an) om man får dra en liknelse till inlägget ovan.
Att kunna köra både klimat och ekonomi-smart idag är viktigt det håller jag med om, fullt ut men hur mycket mer ekonomi eller miljövidrigt är det att koppla, rulla och sedan bromsa till lämplig hastighet jämfört med att motorbromsa?
Då jag frikopplar så släpper jag alltså att koppling mellan motor och låda och hjulen snurrar fritt av den kraft jag hade tidigare och motorn går på tomgång.
Då jag motorbromsar så bromsas bilen med hjälp av utväxling och motorn går på tomgång
Utifrån miljö så bör det gå ungefär lika ur leken men ekonomi så kan det göra lite skillnad. Genom att inte behöva koppla så sliter man inte på urtrampningslager eller lameller men det lilla bör vara obefintligt.
Att det finns en kvot eller ratio som ska kuggas tror jag inte alls på för att svara på dig innan, jag klarade helt enkelt inte uppkörningen men tycker att helheten inom eco-drive eller hela uppkörningen bör vägas in och inte en enskild gren av det stora hela.
Grattis till dig ”gäst” som skrev ovan! Väldigt glad för din skull! Att privatister överlag skulle underkännas för att de är just privatister tror jag inte mycket på!
Sen kan det kanske vara så att man får en från Trafikverket med en dålig dag som låter det gå ut över arbetet, sånt har man varit med om förr men det är bara att bita ihop och försöka igen.
Nästa körning är bokad till 2/5, har även ordnat så jag får köra med bilskola i 1,5 timme innan själva uppkörningen! Hoppas att det går vägen då!
Jag skrev inte att dina föräldrar är dåliga förare, jag skrev att de ej har koll på e codriving-kraven som finns idag och kan därför inte lära dig dem. Körkort på deras tid hade andra krav. Förr var du skyldig att blinka vänster i rondell också men inte numera. Folk gör och lär ut det endå, för det gjorde man på deras tid. Kraven förändras helt enkelt.
Naturligtvis finns det undantag, men de flesta föräldrarna har ingen koll på dagens krav som förändrats sen deras egen tid. De bara kör enl. körvanan och många skiter helt i ecodriving.
Låter absolut inte som något man kan bli kuggad för, om allt annat var bra. Hoppade du växlar?
Hur tidigt menade du att du frikopplade? De vill se att du växlar ned istället (om du frikopplade för att undvika ljudet från motorn när fel växel ligger i).
Vägverket har inte nån agenda mot privatister, problemet är att många privatister har brister i sin körning eftersom de förmodligen inte har gått och kollat av hos trafikskola då och då.
Hade jag enbart kört med föräldrarna hade jag blivit kuggad, garanterat. Det betyder inte, som flera andra säger, att att de är dåliga bilförare. Tvärtom anser jag att de kör riktigt bra.
Senaste foruminläggen
Rubrik