Hej!
Tänkte dela med mig av min upplevelse kring att ta körkortet, hoppas att det är till nytta för någon.
Jag övningskörde första gången med mamma 2017-03-10. Körde sedan privat och tog 3 lektioner på körskolan, tyckte dock att lärarna var väldigt oengagerade och otrevliga så det blev inga fler lektioner där.
Har kört minst 1 timme varje dag sedan dess, mot slutet körde jag 2 timmar per dag.
Körde halkbanan privat 2017-04-11, hade teorin för någon vecka sedan som jag klarade.
Då jag bokade uppkörningen privat så hyrde jag bilen via Trafikverket, tog reda på vilka bilar de använde i min stad (Volvo V40 samt S60). Därefter hyrde vi en Volvo V40 via OKQ8 som jag har kört med sista veckan innan uppkörningen.
Detta har hjälpt mig ENORMT och jag kan varmt rekommendera den metoden till alla som kör upp privat.
Jag körde upp i Sundsvall vid 8 tiden, det var hyfsat lugnt på vägarna ändå. Fick göra en väldigt kort säkerhetskontroll, fick testa att parkeringsbromsen samt färdbromsen fungerade.
När jag kört klart fick jag direkt beskedet att jag var godkänd, han tyckte att jag höll farten bra. Dock så blev det lite osäkert i en liten rondell när jag skulle byta ut till högerfilen, hade jag inte blinkat ut då vid filbytet hade jag blivit underkänd enligt honom. Detta då det var en del bilar i rondellen redan.
Fick en väldigt trevlig lärare så jag höll mig lugn under körningen, kände inte att jag gjorde några större misstag förutom rondellen samt att jag råkade glömma hans anvisningar men han påminde regelbundet om vilken riktning vi skulle åka i. Råkade också få in 4an när jag skulle byta till 6an, tycker det är lite ovant med 6an fortfarande.
Jag är oerhört glad att jag har haft en sån pedagogisk körlärare privat (min pojkvän ) samt att jag fick en trevlig kille på uppkörningen. Lycka till alla som håller på med körkortet!!