Start > Körkortsforum > Osäker vid motorbromsning

Osäker vid motorbromsning

E typ 2017-04-23 00:04 ! Citera #
Hej
Körskolan vill att jag ska motorbromsa så mycket som möjligt, men det som känns läskigt är att tänk om bilarna bakom mig inte uppfattar att jag skänker farten eftersom jag inte tänder bromsljuset då.
BROMSLJUS 2017-04-23 00:14 ! Citera #
HEJ! Du kan nudda din fot på bromsen utan att det finns en s.k. bromsverkan. Detta leder dock till att bromsljusen tänds och bakomvarande trafik kan planera sin körning. Du kanske borde läsa mer i din teoribok?
Nick 2017-04-28 22:29 ! Citera #
Hmm.. det beror på situationen (som vanligt). - Men men, växlar du ned när du ska motorbromsa? I så fall hade jag sagt; undvik detta. Släpp bara på gasen. Växla ned istället när du kommer till rätt hastighet för växeln, så gillar även bilen detta!

Normalt sett när det är många bilar bakom kan motorbroms leda till att man blir hindrande. Jag undviker därför motorbroms i detta läge och börjar bromsa mjukt i god tid istället! (Notera att du fortfarande får motorbroms så länge du inte har kopplingen nedtryckt).

Ibland kan man dock göra detta med trafik bakom sig, men gör då som ovan sa; tryck ned bromspedalen så bromsljusen tänds.

Man måste bedöma upp till varje situation om enbart motorbroms är lämpligt i syfte för miljökörning!

På min uppkörning släppte jag bara gasen, växlade ned i rätt hastighet. Ingen anmärkning. Trafikskolan ville att jag skulle växla ned först, men det sliter bara mer på bilen och är inte alls nödvändigt.
Gäst 2017-09-14 00:22 ! Citera #
Jag undviker därför motorbroms i detta läge och börjar bromsa mjukt i god tid istället! (Notera att du fortfarande får motorbroms så länge du inte har kopplingen nedtryckt).

Stämmer det ? Får man motorbroms när man bromsar så länge kopplingen är uppe??
Gäst 2017-09-14 18:04 ! Citera #
Gäst 2017-09-14
Jag undviker därför motorbroms i detta läge och börjar bromsa mjukt i god tid istället! (Notera att du fortfarande får motorbroms så länge du inte har kopplingen nedtryckt).

Stämmer det ? Får man motorbroms när man bromsar så länge kopplingen är uppe??
Ja, om varvtalet är runt 1500. Min bil börjar inte motorbromsa förrän den nått approx. 2000 varv.
Tja 1 2018-02-03 15:18 ! Citera #
Hej min lärare sa att jag ska bromsa i god tid inför ex rondell.
Bromsa
Växla
Upp med koppling
Fortsätta bromsa med bromspedalen.

Så att jag kommer riktigt sakta fram.

Men får man motorbroms då ? Får man motorbroms när man bromsar med pedalen
T 2018-02-04 12:40 ! Citera #
Motorbroms innebär att du helt enkelt släpper gasen. Om du börjar bromsa med bromspedalen är det inte längre fråga om motorbroms.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov