Start > Körkortsforum > Tvåfilig väg

Tvåfilig väg

Gun 2017-04-22 18:34 ! Citera #
Hej
Vi är några som har delade meningar om hur omkörningsfilen får användas.Så klart som omkörningsfil men om det är stopp på vägen längre fram pga olycka ska då även vänsterfilen fyllas av bilar som sen ska tränga sig in när vägen öppnas igen. Jag tänker då på hur utryckningsfordonen ska kunna komma fram.
Gäst 2017-04-22 21:34 ! Citera #
Om det har skett en olycka så är man förpliktigad att lämna fri väg till utryckningsfordon...
Så då ska man ej blockera den enda filen som dom kan ta sig fram på..
Frågan? 2017-04-23 00:20 ! Citera #
Dumma frågor får dumma svar. Hur trafiksituationen än ser ut skall du lämna fri väg åt utryckningsfordon. Om det så handlar om att du ska göra ut i vägrenen, inte fan gör det någon skillnad om det finns ett hinder längre fram!
Gun 2017-04-23 15:35 ! Citera #
Det fattar ju jag också att man ska lämna plats för dessa fordon men hur kan då så många köra i vänsterfilen och stoppa upp denna fil också för att sedan tränga sig in framför i högerfilen. Jag själv håller mig i högerfilen men några anser att finns det två filer så ska man utnyttja båda som hon lärt sig på körskola vilket jag tycker känns fel. Jag ville bara veta hur det står i regelboken sen finns det ju klart inga regler utan undantag. Det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar.
Ha en bra dag :)
Gun 2017-04-23 15:38 ! Citera #
Tillägg på mitt förra brev
Även om det inte är olycka så finns det väl ingen anledning att ligga i vänsterfilen flera mil om man inte ligger på omkörning
OBS 2019-06-02 17:03 ! Citera #
Www.vibilagare.se/nyheter/hindrade-trafiken-doms-till-boter-1673
lavan 2019-06-03 23:42 ! Citera #
OBS 2019-06-02
Www.vibilagare.se/nyheter/hindrade-trafiken-doms-till-boter-1673
Hej jag vill ta körkort men jag fyller år 18 srnat ska jag ta faktura eller inte jag måste tänka lite hur ska jag ta körkort jag ska först läsa sen plygga massor provet och en ny tid för mig när ska jag svar sen om ni ska sicka till mig vad ska jag köpa billen ni ska ocså hitta en fin bill till mig hur vad ska jag vänta då 1 timme eller 6 mutter jag ska ta körkort :) :D
Gäst 2019-06-04 11:37 ! Citera #
lavan 2019-06-03
Hej jag vill ta körkort men jag fyller år 18 srnat ska jag ta faktura eller inte jag måste tänka lite hur ska jag ta körkort jag ska först läsa sen plygga massor provet och en ny tid för mig när ska jag svar sen om ni ska sicka till mig vad ska jag köpa billen ni ska ocså hitta en fin bill till mig hur vad ska jag vänta då 1 timme eller 6 mutter jag ska ta körkort :) :D
Va sjutton babblar du om???

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov