Start > Körkortsforum > Upplägg inför körkort - kostna…

Upplägg inför körkort - kostnad och tid

Ninni 2017-04-19 09:38 ! Citera #
Hej!

Jag skulle gärna vilja veta hur ni har lagt upp er körkortsresa? Jag kan börja med min. :)

För cirka 10 månader sedan började jag övningsköra med min pappa. Inte så intensivt utan lite då och då. Nu dem senaste 3 månaderna har jag börjat att köra mer och mer regelbundet. Om en månad kör jag upp och nu kör jag cirka 3-4 gånger i veckan. Varav 1 gång med körskolan och 2-3 gånger privat. När jag kör privat kör jag 1,5 timme åt gången. När jag kör via skolan är det 55 min. Jag har kört cirka 50 timmar privat hemma med (hyrbil - volvo v40) och cirka 6 timmar med skola. Jag har 6 timmar kvar med trafikskolan och cirka 20 planerade timmar kvar med pappa.

När jag började köra hade jag extrem dödsångest. Vet att det låter märkligt, men var oerhört rädd och osäker. Efter att jag började gå till trafikskolan och även kolla upp och förstå dem momenten jag var rädd känner jag mig mer och mer säker. Det märkliga med mig är att jag inte har några problem med att köra i rusningstrafiken på korsvägen men är rädd för tunnlar och motorvägar när hastigheten är hög. Detta börjar släppa sakta men säkert. Förhoppningsvis är jag HELT redo om 1 månad. :)

Mitt körkort kommer uppskattningsvis landa på 21.000 SEK förutsatt att jag inte får göra om några moment. Notera att jag har fått stå för allt, även övningskörningen privat.
Maria 2017-04-19 16:09 ! Citera #
Min resa gick till på följande sett:

Jag skrev in mig på en körskola, gick någon kurs tillsammans med min handledare.
Sedan tog jag 10 körlektioner via körskolan för att lära mig grunderna rätt från start då jag inte hade någon som helst körvana när jag påbörjade min körutbildning. Sedan efter dom 10 lektionerna så övningskörde jag till 90% bara privat, tittade in till körskolan någon gång ibland för att köra en lektion och för att visa att min utbildning gick åt rätt håll.

Efter att jag hade tagit 14 körlektioner och mängdtränat privat så tyckte min körlärare att jag skulle köra upp.
Jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket. (skrev teorin i Örebro och körde upp i Katrineholm)

Det jag betalde själv var bara mina körlektioner på 4900:- (350:-/lektioner * 14 lektioner)
Halkbanan fick jag i present när jag fyllde år, lån av körskolebilen vid uppkörning samt riskettan ingick när jag skrev in mig på körskolan..
Gäst 2017-04-19 22:30 ! Citera #
Kortfattat;
-Började övningsköra privat på min födelsedag (16-årsdag)
-Bokade in Risk1 & Risk2 Privat.
-Hade en körlektion 5 månader innan uppkörningen
-Hade en till körlektion 2v innan uppkörning

-Fyllde 18 och körde upp samt skrev teoriprovet och klarade på första, så hade körkortet på min 18-årsdag 8-)
Gick nog på 7 000 kr totalt.
Gäst 2017-04-20 01:03 ! Citera #
Köpte paket på körskola, 16000. Ingen privatkörning.

Klarade på första.

Om du har trubbel med pengar och föräldrarna inte betalar, spara innan du kör igång. Inte alla har föräldrar som pröjsar allt åt en.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo