Start > Körkortsforum > Växeln i friläge i rullning mo…

Växeln i friläge i rullning mot trafikljus?

Nadja 2017-04-18 12:22 ! Citera #
Hej!

Jag övningskör med min pappa och vill höra med er om en ”teknik” som han rekommenderar.

När vi närmar oss trafikljus rekommenderar han mig att börja sakta ner lite genom att MOTORBROMSA och planera min körning. Inga konstigheter då även min körskolelärare rekommenderar detta. Det som jag däremot är osäker på är att han tycker att jag bör ”rulla i friläge” den sista biten mot trafikljuset dvs ca 20-30 m med handen på växelspaken. Detta för att jag inte vet om det ska slå om till rött eller vara grönt.. Eller om det springer fram någon i sista sekund.. Han menar på att om jag har handen på växelspaken den sista biten i friläge hinner jag slå om snabbare till ettans växel om vi ska stanna eller tvåans växel om vi fortsätter fram. Har testat detta och det känns bekvämt men jag vet inte om det är OK att göra såhär?

Vad skulle inspektören säga på uppkörningen?

Kan givetvis fråga min körskolelärare men min nästa lektion är om 6 dagar.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Nadja
Mats 2017-04-18 13:02 ! Citera #
Nadja 2017-04-18
Hej!

Jag övningskör med min pappa och vill höra med er om en ”teknik” som han rekommenderar.

När vi närmar oss trafikljus rekommenderar han mig att börja sakta ner lite genom att MOTORBROMSA och planera min körning. Inga konstigheter då även min körskolelärare rekommenderar detta. Det som jag däremot är osäker på är att han tycker att jag bör ”rulla i friläge” den sista biten mot trafikljuset dvs ca 20-30 m med handen på växelspaken. Detta för att jag inte vet om det ska slå om till rött eller vara grönt.. Eller om det springer fram någon i sista sekund.. Han menar på att om jag har handen på växelspaken den sista biten i friläge hinner jag slå om snabbare till ettans växel om vi ska stanna eller tvåans växel om vi fortsätter fram. Har testat detta och det känns bekvämt men jag vet inte om det är OK att göra såhär?

Vad skulle inspektören säga på uppkörningen?

Kan givetvis fråga min körskolelärare men min nästa lektion är om 6 dagar.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Nadja
Du kan hälsa din pappa att han inte ska lära ut fel saker, man ska garanterat inte rulla fram i friläge med en hand på växelspaken när man kommer till rödljus. Ur miljö synpunkt så är det de sämsta du kan göra eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel... Dessutom kan du vara bromsberedd om nu någon skulle springa ut, då hinner du bromsa fast du inte ha friläget i..

Skulle du gör det på en uppkörning så finns det risk för att din inspektör kuggar dig på miljökörningsbiten!!!
Nadja 2017-04-18 14:19 ! Citera #
Mats 2017-04-18
Du kan hälsa din pappa att han inte ska lära ut fel saker, man ska garanterat inte rulla fram i friläge med en hand på växelspaken när man kommer till rödljus. Ur miljö synpunkt så är det de sämsta du kan göra eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel... Dessutom kan du vara bromsberedd om nu någon skulle springa ut, då hinner du bromsa fast du inte ha friläget i..

Skulle du gör det på en uppkörning så finns det risk för att din inspektör kuggar dig på miljökörningsbiten!!!
Tack för svar!

Ringde pappa precis och han menar på att jag har missförstått honom. Enligt honom har han aldrig sagt att jag ska rulla på friläge. Nu har han förtydligat och menar på att jag ska sätta min växel på friläge direkt nära jag stannar så att det blir ”lättare” för mig att komma ihåg ”vart jag är någonstans”. Dvs jag ska EJ rulla i friläge men när jag kommer fram till trafikljuset sätter jag i friläge en snabbis för att sedan välja om jag ska gå över till ettans-växel eller tvåans detta för att minska risken för motorstopp eller att jag ligger i fel växel. Är detta okej?

Med vänlig hälsning,
Nadja
Gäst 2017-04-18 18:27 ! Citera #
Mats 2017-04-18
Du kan hälsa din pappa att han inte ska lära ut fel saker, man ska garanterat inte rulla fram i friläge med en hand på växelspaken när man kommer till rödljus. Ur miljö synpunkt så är det de sämsta du kan göra eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel... Dessutom kan du vara bromsberedd om nu någon skulle springa ut, då hinner du bromsa fast du inte ha friläget i..

Skulle du gör det på en uppkörning så finns det risk för att din inspektör kuggar dig på miljökörningsbiten!!!
”... eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel”

”Du kan hälsa din pappa att han inte ska lära ut fel saker”

Mats, din DUBBELMORAL FLÖDAR! Bilen drar mycket mindre bränsle i friläge än på 2ans växel!
DU ska inte tala om saker du inte har en ANING om.
Gäst 2017-04-18 18:28 ! Citera #
Nadja 2017-04-18
Tack för svar!

Ringde pappa precis och han menar på att jag har missförstått honom. Enligt honom har han aldrig sagt att jag ska rulla på friläge. Nu har han förtydligat och menar på att jag ska sätta min växel på friläge direkt nära jag stannar så att det blir ”lättare” för mig att komma ihåg ”vart jag är någonstans”. Dvs jag ska EJ rulla i friläge men när jag kommer fram till trafikljuset sätter jag i friläge en snabbis för att sedan välja om jag ska gå över till ettans-växel eller tvåans detta för att minska risken för motorstopp eller att jag ligger i fel växel. Är detta okej?

Med vänlig hälsning,
Nadja
Nadja, du ska ha 1an i på uppkörningen vid trafikljus, fast man har det aldrig när man har tagit körkortet :)
Gäst 2017-04-18 20:34 ! Citera #
Gäst 2017-04-18
”... eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel”

”Du kan hälsa din pappa att han inte ska lära ut fel saker”

Mats, din DUBBELMORAL FLÖDAR! Bilen drar mycket mindre bränsle i friläge än på 2ans växel!
DU ska inte tala om saker du inte har en ANING om.
Det drar mindre bränsle om du motorbromsar i 1ans eller 2ans växel än om du rullar i friläga.
Gäst 2017-04-18 22:15 ! Citera #
Gäst 2017-04-18
Det drar mindre bränsle om du motorbromsar i 1ans eller 2ans växel än om du rullar i friläga.
Ja, när du motorbromsar drar du hela 0L/min/mil eller vafan du vill säga.

Men nu var det inte det Mats skrev.
”... eftersom bilen drar mer bränsle när man har friläge i än om du köra sakta på 2an´s växel”

Kör du sakta på 2ans växel så får motorn jobba eftersom du inte motorbromsar. Och då drar den ca 10-20l/100km.
Till skillnad mot friläge där den drar max 1-2l/h.
Gäst 2017-04-18 23:04 ! Citera #
Det är ganska tydligt att Mats menade att man ska motorbromsa fram till rödljuset, det gör man ju alltid och det är det man får lära sig att man ska göra...

Man ska helst undvika friläge så ofta man kan, det är ju av den anledningen som kommunerna har en tidsgräns på max 1 minuts tomgångskörning, just för att bilen drar mer bränsle i friläge än vad den gör om man har 1:ans växel i när man är stillastående..

Så du Nadja kan hälsa din pappa än en gång att han lär ut fe saker :)
Robin 2017-04-18 23:24 ! Citera #
Har lärt mig det utav farsan oxå, att man motorbromsar fram sen när man kommer närmre så lägger man i friläget och ifall det blir grönt så kan man lägga i 2an och fortsätta färden, eller om det blir rött så när man stannar så lägger man i 1an direkt istället för att krångla och gå från 2an till 1an om man ska stanna.
Nadja 2017-04-18 23:26 ! Citera #
Robin 2017-04-18
Har lärt mig det utav farsan oxå, att man motorbromsar fram sen när man kommer närmre så lägger man i friläget och ifall det blir grönt så kan man lägga i 2an och fortsätta färden, eller om det blir rött så när man stannar så lägger man i 1an direkt istället för att krångla och gå från 2an till 1an om man ska stanna.
Precis.. Jag med! Man blir ju så förvirrad när alla säger olika saker. Ska fråga körskoleläraren och återkopplar när jag fått svar. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor