Start > Körkortsforum > Vinter/sommardäck

Vinter/sommardäck

Förvirrad 2017-04-17 11:04 ! Citera #
Min bil ska besiktas i veckan...och alltid ska det vara frågan om jag måste byta till sommardäck...eller inte ?
Detta väder lockar inte MIG att byta än...
Åker man på böter efter den 15/4
Jag undrar inte generellt,utan NU !
Rikard 2017-04-17 11:24 ! Citera #
Ja, om du just nu skulle köra på tex. dubbdäck så skule du rimligtvis få böter. Det enda undantaget är väl om det råder vinterväglag. Ta inte mitt ord för det, spekulerar endast.
john 2017-04-17 11:32 ! Citera #
För besikningen behöver du inte bry dig om du har sommar däck bara dom har rätt mönster djup men blir du stoppad på väg dit kan du få böter för däcken
tveksam 2017-04-17 11:44 ! Citera #
Trots att det är vinterväg där jag måste köra ?
Gäst 2017-04-17 12:37 ! Citera #
Är det vinterväglag eller förväntas bli vinterväglag inom dom närmsta 48 timmarna så är det fullt lagligt att köra med dubbdäck.

Men om det däremot inte förväntas bli något vinterväglag och man då skulle bli stoppad, så kan man räkna med böter om polisen har en dålig dag och om dom vill följa regelboken till punkt och pricka.

Själv vart jag stoppad igår, jag har inte bytt, men sa till polismannen att jag ska göra det under dagen.
Han lät mig köra vidare och sa att nästa gång måste jag tyvärr ge dig böter.. För i mellan Sverige förväntas det inte något vinterväglag..
tveksam 2017-04-17 12:45 ! Citera #
Tack,får se om jag hittar nån att hjälpa mig att byta däck...blir ishalka får jag väl ställa in besiktningen :x
Gäst 2017-04-17 23:09 ! Citera #
tveksam 2017-04-17
Tack,får se om jag hittar nån att hjälpa mig att byta däck...blir ishalka får jag väl ställa in besiktningen :x
Byta däck borde du kunna göra själv, det är bara att lossa hjulmuttrarna och ta av däcket, sätta dit de nya och skruva tillbaka muttrarna :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor