Start > Körkortsforum > Halkbana - Gävleborg

Halkbana - Gävleborg

Wolfmoose 2017-04-11 22:14 ! Citera #
Hej!

Tänkte dela med mig av min upplevelse på halkbanan idag (11/4) då jag själv var väldigt nervös innan och satt och läste diverse forumtrådar om folks olika upplevelser.

Jag bokade som privatist, har kört ganska intensivt (varje dag) i en månad nu med familjemedlemmar.

Dagen började med en kort teori/genomgång för dagen, sedan åkte vi ut till banan i två grupper. Lärarna demonstrerade först hur vi skulle göra i de olika momenten innan vi fick testa själva.

I min grupp satt vi två personer per bil, under det första momentet fick vi använda en automatstyrd bil (obs: detta var inte ett val). Vi fick bromsa i 50 och 70 på torrt underlag. Därefter fick vi bromsa i samma hastighet på halt underlag. Vi fick sedan bromsa i halt underlag och försöka väja undan hinder, här fick vi prova olika hastigheter för att hitta den vi själva kunde hantera.

I det andra momentet bytte vi till en manuellt växlad bil, här skulle vi först köra runt en konbana i en bestämd hastighet utan att bromsa, med målet att undvika att åka av banan. Sedan fick vi köra om samma bana och bromsa då läraren sa till, med målet att försöka bromsa mjukt i tid utan att åka av banan.

Efter detta hade vi en kort genomgång, vi hann dock inte med så mycket efteråt då körningen tog större delen av tiden.

Jag var väldigt nervös innan men allt kändes bättre när man väl fick sätta igång och köra, dessutom var det betryggande att veta att alla andra är precis lika nervös som en själv - samt att man får peppa varandra lite i bilen när man kör. :) Skönt att slippa en handledare som tjatar på en också 8-)

Jag var också orolig för att kugga, men vad jag förstår (iaf på denna halkbana) så är det sunt förnuft som gäller för att bli godkänd. Dvs följer man inte instruktioner, leker med bilen m.m. så blir man avvisad, detta är ju rätt förståeligt.

Hoppas detta hjälpte någon som är orolig inför halkbanan! Lycka till allihopa! :D
Gäst 2017-04-12 13:59 ! Citera #
Automatstyrd bil?
Wolfmoose 2017-04-15 12:31 ! Citera #
Gäst 2017-04-12
Automatstyrd bil?
Menar givetvis automatväxlad bil :lol:
Erik 2017-04-16 20:50 ! Citera #
Wolfmoose 2017-04-15
Menar givetvis automatväxlad bil :lol:
Det förstod de flesta, endast få som Wolfmoose som behöver en extra förklaring för att visa på ”vad duktig han är på att skriva” eller dylikt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo