Start > Körkortsforum > Företräde, varför?

Företräde, varför?

Morbid 2017-04-04 09:09 ! Citera #
Hej, var ute och körde för några dagar sedan med min lärare, vi skulle ha en självständig lektion så jag fick göra allting själv utan några anvisningar mer än att han sa vart jag skulle köra.

Jag hamnade i denna situationen, blev osäker på vem som hade företräde, inga skyltar och inga trafikljus. Jag tvekade någon sekund men fick sedan ögonkontakt med den andra föraren och såg på honom att jag skulle köra först.

Vad är det som gör att jag ska köra först? Jag förstår att jag har företräde, men enligt vilken regel? Körfältet är ju närmare mig, vilket gör att jag antar att det är jag som ska köra först, men jag hittar inte i boken där det står varför det är jag som ska köra först?

Tack på förhand!

imgur.com/a/fRmuJ

OBS: Jag kör den blåa bilen, vi hade dålig sikt båda två och därför stannade vi i princip samtidigt för att titta så att det var fritt, det var när vi skulle börja köra jag blev lite osäker först.
Nick 2017-04-04 09:16 ! Citera #
Är det inget annat som sägs så kan du ta förgivet at det är ALLTID högerregel. Även detta fall.
Nick 2017-04-04 09:19 ! Citera #
För att tydliggöra; högerregel innebär att man skall lämna företräda åt den som kommer från högersida sett från den vägen man svänger in mot. I detta fall svänger den gula bilen in på vägen till vänster, och du kommer från höger; d.v.s. han lämnar dig företräde enligt högerregeln.
Morbid 2017-04-04 09:29 ! Citera #
Nick 2017-04-04
För att tydliggöra; högerregel innebär att man skall lämna företräda åt den som kommer från högersida sett från den vägen man svänger in mot. I detta fall svänger den gula bilen in på vägen till vänster, och du kommer från höger; d.v.s. han lämnar dig företräde enligt högerregeln.
Aha okej, visste faktiskt inte alls att högerregeln fungerade så, man lär sig något nytt varje dag, tack! :) Ska försöka tillämpa detta i andra trafiksituationer så ska jag nog memorera det, tack! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest