Hej!
Jag har övningskört i princip varje dag sen jag fyllde 16, det är dels för att lära mig men framförallt för att jag tycker att det är så sjukt kul att köra. Jag har kört i princip alla situationer man kan tänka sig, landsväg, rusningstid i Stockholm city, med släp osv. Jag ska köra upp på tisdag och bara för att vara på den säkra sidan tog jag en lektion igår (har tagit tre stycken innan) för att se om man hade glömt något. För att sammanfatta det läraren sa så ”kör jag som att jag haft körkort i 5-6 år”, alltså han tyckte att jag kör bra och han märker att jag kör så som en vanlig Stockholmare kör, så som man ”måste” köra här om man inte vill krocka men den körstilen funkar inte på en uppkörning. Tror ni inspektören har någon hänsyn till det här eller är jag helt körd? Jag ska självklart ta till mig dom tips jag fick men känns som att jag nu kommer vara ännu mer nervös än vad jag var innan när jag vet att jag kör på ”fel” sätt...
Kör lite försiktigare än vad man gör i verkligheten. Till exempel om man har en lucka i en rondell i stockholm måste man ta den, det vet alla som kört i rusning vid gullmars eller i City. Men på uppkörningen gäller det att ta det lugnt fram mot cirkulationsplatser, gärna vara i 2:an och rulla utan gas och sedan bromsa och lägga i 1:an om det behövs. Du kan liksom inte komma med gas på 2 eller 3:an och ta en lucka som finns. De kommer bli jävligt rädda då, eftersom många som kör upp är riktigt dåliga på att köra bil har de negativa erfarenheter av sådant, även fast en duktig förare kan planera en lucka redan 20 sekunder före och veta att det är lugnt att gasa lite här för att inte missa luckan...
Om du förstår vad jag menar, ta det lite försiktigare och kom långsamt in i situationer så de ”tror” att du får bättre överblick, även om du kanske får lika bra överblick när du gör något snabbt, det är ju svårt för dem att veta..
Har samma problem och kuggade pågrund av mitt hastighet
Hej!
Jag skrev ett inlägg om just detta för att förklara varför det kan landa i ett underkänt resultat om du kör ”för bra”.
https://uppkorningblog.com/2017/04/04/driven-korning/