Start > Körkortsforum > Tog precis körkort, tänkte ge …

Tog precis körkort, tänkte ge lite Tips

gladbil 2017-03-29 14:37 ! Citera #
Tjenare,

Körde precis upp och klarade detta utan problem, lyckades även med teorin förra veckan på första försöket. Jag tänkte därför ge lite tips om både teori och uppkörning.

Teori:
Jag fick ärligt talat ett väldigt enkelt prov, inga krångliga frågor om släp eller stoppsträckor osv. Men jag skulle verkligen rekommendera att man läser på dem områdena extra noggrant. Resten av frågorna kring miljö och regler, var väldigt självklara så länge du läst lite teori. Fick väl kanske 3 frågor som jag verkligen inte fattade, satt nästan 15 min sammanlagt på dem. Men som sagt överlag hade jag väldigt lätt för teori provet.

Har dock vänner som kuggat just på delarna om stoppsträckor o maxlast/släp osv. Därför borde ni lägga stort fokus på detta. Även frågor kring olika försäkringar och sånt kan vara knepigt att komma ihåg. Men annars så vet ju de flesta att det är utfartsregeln från en bensinmack, alltså behöver man inte lägga mycket energi på sån info.

Uppkörning:
Jag var lite orolig på ett annat sätt inför uppkörningen. Eftersom man hört folk som sagt att de fått värsta surkäringen eller kuggat för att kört fel osv. Men dessa personer ljuger, antagligen pga att de kuggade så försöker man komma på bortförklaringar.

Hon som jag körde med var väldigt trevlig och lugn, såg också på de andra handledarna i väntsalen att de alla var likadana. Alltså så skall man inte oroa sig i onödan. De är inte där för att kugga dig eller inte, utan att kontrollera att du kan köra bil på SÄKERT sätt. Just det om säkerheten är det viktigaste. Du får göra misstag, så länge du inte är farlig så klarar du dig.

Så nu skall jag berätta exakt hur min uppkörning var:
Jag körde upp i mölndal. Fick först kolla däcken som en del i säkerhetskontrollen, kan säga att det var nästan oseriöst lätt. Jag gick bara runt bilen på 1 min och nickade emellanåt, släppte sedan kommentaren ”jaae detta ser ju rätt bra ut.” Handledaren var helt tyst, så jag började bli lite nervös XD. Jag frågade då om jag behövde berätta om det var vinterdäck eller inte, hon svarade med ”ja om du vill.” Så jag svarade enkelt ”ja det är ju en snöflinga här på däcket, så det är ju vinterdäck.” Handledaren svarade ”Ja men då åker vi då.” XD

Sen fick jag följa hennes direktioner mot härryda, sen innan härryda svängde jag av mot mölnlycke. Där fick jag backa in och parkera mellan två bilar vid en skola. Inga problem här. Sen körde vi ut mot landsväg, men jag körde bara där kanske 5 min. Sen svängde jag av mot ett bostadsområde, där det var mycket vägarbeten. Sen var det raka vägen tillbaka till kontoret. Allt gick väldigt snabbt, ungefär 20-25 min kanske från det att vi var ute på vägen och körde.

Fick sedan parkera vid kontoret, och fick veta att jag klarade det!
Filip 2017-03-29 18:19 ! Citera #
Tack, för tipsen. Grattis till körkortet, ska själv köra upp snart och göra teoriprovet är lite nervös nu faktiskt.
gladbil 2017-03-29 20:13 ! Citera #
Filip 2017-03-29
Tack, för tipsen. Grattis till körkortet, ska själv köra upp snart och göra teoriprovet är lite nervös nu faktiskt.
Ja jag skakade nästan när jag satt och väntade på att få komma in, och göra mitt teoriprov. Men så länge du ligger någorlunda bra till i testerna + att du övar på de krångligare sakerna (stoppsträcka,last,vikter och försäkringar) så kommer det gå utmärkt!

Uppkörningen är mycket bara ett problem i huvudet tror jag. Man har ju en massa föreställningar hur det går till osv. Ta det bara lugnt och kör som du skulle kört själv. Min körskolelärare sa något klokt till mig, nämligen: ”uppkörningen är första gånger du kör med ditt egna körkort, skillnaden på de som lyckas och de som misslyckas. Är att de som lyckas får gå hem med sitt körkort.”

Lycka till!
Gäst 2017-04-04 20:43 ! Citera #
Hej har du bokat som privatelist?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest