Start > Körkortsforum > När måste man växla ner från t…

När måste man växla ner från tvåan till ettan?

Gäst 2017-03-28 22:01 ! Citera #
1. Första frågan blir väl hur man ska göra vid rödljus. Min pappa säger att han lägger växeln i neutral och bromsar bara för att sedan läggs i 2an och körs iväg om det blir grönt. Men har läst att slösar bränsle då? Att man ska ha i en växel istället och försöka hålla ett varvtal på typ 1000-1300. Mamma säger att hon tror man ska va växel i för att det är säkrare också? Om man blir påkörd och foten glider av bromsen så åker man inte in i bilen framför. Vad är det som gäller?

Har sett många gånger att man inte ska ner på 1an om inte bilen stannat helt. Min mamma sa nyligen att promenad hastighet kan du köra iväg med på tvåan men saktare än så behöver du ettan. Låter okej men känner mig ändå osäker när tvåan är okej och när jag måste ner på ettan.

2. Vid rödljus / farthinder / korsningar vid tätbebyggt område så går det bra att ha 2an i, trycka ned koppling och bromsa, sen om allt är okej dvs du måste inte stanna så kör du visste på 2an. Låter det okej?
Gäst 2017-03-29 00:06 ! Citera #
Gäst 2017-03-28
1. Första frågan blir väl hur man ska göra vid rödljus. Min pappa säger att han lägger växeln i neutral och bromsar bara för att sedan läggs i 2an och körs iväg om det blir grönt. Men har läst att slösar bränsle då? Att man ska ha i en växel istället och försöka hålla ett varvtal på typ 1000-1300. Mamma säger att hon tror man ska va växel i för att det är säkrare också? Om man blir påkörd och foten glider av bromsen så åker man inte in i bilen framför. Vad är det som gäller?

Har sett många gånger att man inte ska ner på 1an om inte bilen stannat helt. Min mamma sa nyligen att promenad hastighet kan du köra iväg med på tvåan men saktare än så behöver du ettan. Låter okej men känner mig ändå osäker när tvåan är okej och när jag måste ner på ettan.

2. Vid rödljus / farthinder / korsningar vid tätbebyggt område så går det bra att ha 2an i, trycka ned koppling och bromsa, sen om allt är okej dvs du måste inte stanna så kör du visste på 2an. Låter det okej?
1. Din mamma har helt rätt, man ska inte rulla fram på neutral växel, och precis som du säger så drar bilen mer bränsle av att rulla utan växel. Då är det bättre att motorbromsa och lägga i lägre växel ju mer farten minskas..

1:ans växel är en ren startväxel, så den ska du bara använda om du står stilla och ska köra iväg, eller om du måste krypköra med låg hastighet. Då ska 1:ans växel användas aldrig annars..

2. Det låter okej :)
Nick 2017-03-29 15:36 ! Citera #
Jag skulle mer bry mig om att det kan vara farligt att göra så som din pappa gör. Man tappar tid att ev göra undanmanöver och man förlorar bilens naturliga motorbroms. Det senare gäller förstås också om man väljer att trycka ned kopplingen istället för att växla ned.

Fortsätt så som du gör.
Nick 2017-03-29 15:39 ! Citera #
Ibland får man visst gå ned på ettan för att smyga ut i skymda korsningar, om inte bilen skall vibrera som in i helsike och ev få motorstopp. Skiljer sig från bil till bil och vilket bränsle man använder.
Nick 2017-03-29 15:41 ! Citera #
* dvs diesel - eller bensinbil, osv. Min egna diesel behöver jag gå ned på ettan ibland.
Gäst 2017-03-29 22:23 ! Citera #
Nick 2017-03-29
Jag skulle mer bry mig om att det kan vara farligt att göra så som din pappa gör. Man tappar tid att ev göra undanmanöver och man förlorar bilens naturliga motorbroms. Det senare gäller förstås också om man väljer att trycka ned kopplingen istället för att växla ned.

Fortsätt så som du gör.
”... försöka hålla ett varvtal på typ 1000-1300.”
Då fungerar inte motorbromsen, så ditt argument faller. Då förbrukar bilen mer bränsle än på neutral.
Nick 2017-03-29 22:32 ! Citera #
Gäst 2017-03-29
”... försöka hålla ett varvtal på typ 1000-1300.”
Då fungerar inte motorbromsen, så ditt argument faller. Då förbrukar bilen mer bränsle än på neutral.
Vad snackar du om? Jag tror du behöver ta och läsa mitt inlägg ytterligare en gång.
Nick 2017-03-29 22:39 ! Citera #
Gäst 2017-03-29
”... försöka hålla ett varvtal på typ 1000-1300.”
Då fungerar inte motorbromsen, så ditt argument faller. Då förbrukar bilen mer bränsle än på neutral.
Dessutom har jag bara pratat om friktion, inte bränsleförbrukning. Vad avser bränsleförbrukning är det mer effektivt att successivt växla ned. Vill man vara ordentlig effektiv bör man hålla koll på varvräknaren.

Jag hoppas innerligt att du inte förespråkar trådskribentens förslag om friläge. Då är du bra korkad.
Nick 2017-03-29 22:47 ! Citera #
@Gäst

Jag tror jag vet vad du syftar på, därav förvirringen. Jag pratar generellt, inte om att försöka hålla något varvtal. Vad TS mamma fått det ifrån har jag ingen aning om (och är ingenting TS bör bry sig om). Faktum är att det spelar ingen roll, vi pratar säkerhet här. Vad jag däremot talar emot är att lägga i friläge.

Eftersom vi uppenbarligen är fria att göra vilda gissningar på vad folk syftar på här, passar jag därmed att göra det också. Du har något ordentligt fel i ditt argument om att lägga i friläge.
TS 2017-03-30 18:37 ! Citera #
Hej ta här, det var inte min mamma som sa det om att ha 1000-1300 rpm utan det var jag som mindes fel.

Det jag tänkte på är att https://korkortonline.se/teori/ecodriving/ säger följande:

Hur man motorbromsar

Du motorbromsar genom att släppa gasen helt. Håll koll på motorns varvtal och växla ner strax innan det når 1 200–1 300 varv per minut. Kommer du under de varvtalen börjar motorn nämligen att förbruka bränsle igen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov