Hallå,
Har precis gjort mitt teoriprov och det gick utmärkt, 59/65 fick jag. Jag har då mitt körprov nästa vecka.
Är inte direkt nervös för några större grejer, utan jag vet ju att jag kan köra bil bra. Min lärare säger också att jag kör väldigt bra, det är bara planeringen som är lite sådär. Men jag har två lektioner innan provet, så det känns relativt lugnt ändå.
Men det jag då undrar är lite mindre grejer:
Allmänna tips inför uppkörningen? ( vet att det redan nämns tusentals gånger innan på detta forum, men ändå )
Jag känner mig lite rostig med parkeringen, var liksom över tre månader sen jag gjorde det med min lärare. Så jag vet ju liksom hur det skall gå till i huvudet. Men är dem väldigt hårda med detta, eller kan man ta det lugnt och ”långsamt” utan att hindra annan trafik såklart?
Jag kommer köra upp i Mölndal/Göteborg, Trafikverkets lokaler ligger i mölndal men jag antar vi kommer röra oss in mot Göteborg också. Så är det någon som har några tips kring rutten i detta område?
Den sista grejen jag undrar är kanske lite banal, men jag har jävligt svårt att veta när det är accelerationsfält eller inte. För när jag skall in på motorväg/motortrafikled så gör jag som man skall, kolla tidigt efter luckor, komma snabbt upp i fart så jag kan glida in bra o sen blinka och glida in. Men ibland när jag gör detta så märker jag efter jag kommit in på motorvägen/leden att det blev ett separat körfält, på den sträckan där jag trott att det varit ett accelerationsfält. Jag måste då byta fil till den högra, eftersom jag då kör i mitten. Jag har gjort detta misstag många gånger och det är ju inte direkt farligt eftersom jag har god sikt och gör som man skall hela tiden. Men det är onödigt. Någon som vet varför jag gör detta, eller som kan berätta hur jag innan jag kör in på ”accelerationsfältet” kan veta om det blir en separat fil eller inte?