Start > Körkortsforum > Uppkörning nästa vecka

Uppkörning nästa vecka

anonymkille 2017-03-24 16:05 ! Citera #
Hallå,

Har precis gjort mitt teoriprov och det gick utmärkt, 59/65 fick jag. Jag har då mitt körprov nästa vecka.
Är inte direkt nervös för några större grejer, utan jag vet ju att jag kan köra bil bra. Min lärare säger också att jag kör väldigt bra, det är bara planeringen som är lite sådär. Men jag har två lektioner innan provet, så det känns relativt lugnt ändå.

Men det jag då undrar är lite mindre grejer:

Allmänna tips inför uppkörningen? ( vet att det redan nämns tusentals gånger innan på detta forum, men ändå :) )

Jag känner mig lite rostig med parkeringen, var liksom över tre månader sen jag gjorde det med min lärare. Så jag vet ju liksom hur det skall gå till i huvudet. Men är dem väldigt hårda med detta, eller kan man ta det lugnt och ”långsamt” utan att hindra annan trafik såklart?

Jag kommer köra upp i Mölndal/Göteborg, Trafikverkets lokaler ligger i mölndal men jag antar vi kommer röra oss in mot Göteborg också. Så är det någon som har några tips kring rutten i detta område?

Den sista grejen jag undrar är kanske lite banal, men jag har jävligt svårt att veta när det är accelerationsfält eller inte. För när jag skall in på motorväg/motortrafikled så gör jag som man skall, kolla tidigt efter luckor, komma snabbt upp i fart så jag kan glida in bra o sen blinka och glida in. Men ibland när jag gör detta så märker jag efter jag kommit in på motorvägen/leden att det blev ett separat körfält, på den sträckan där jag trott att det varit ett accelerationsfält. Jag måste då byta fil till den högra, eftersom jag då kör i mitten. Jag har gjort detta misstag många gånger och det är ju inte direkt farligt eftersom jag har god sikt och gör som man skall hela tiden. Men det är onödigt. Någon som vet varför jag gör detta, eller som kan berätta hur jag innan jag kör in på ”accelerationsfältet” kan veta om det blir en separat fil eller inte?
anonymkille 2017-03-24 16:58 ! Citera #
Offtopic

Men fan va den här är relevant :lol:

www.youtube.com/watch?v=-J3xjYf8L-8
Gäst 2017-03-24 16:59 ! Citera #
www.imgur.com/EpBXZeD.jpg

Dessa skyltar sitter uppsatta. Dessutom när du kör på motorvägen finns liknande för att visa att anslutande väg får nytt körfält eller inte.

1. Allmänna tips:

* Kolla i döda vinkeln innan körfältsbyte
* Kolla i döda vinkeln vid vänstersväng i cirkulationsplats när du byter körfält, glöm inte att blinka ut höger
* Vänd dig om när du backar, öva på att backa runt hörn hemma
* Öva på backparkering och parkera in framifrån hemma, även fickparkering är bra.
* Det enda du vet är att BACKNING kommer att ske på uppkörningen, det är det enda obligatoriska momentet som finns.
* Kolla säkerhetskontrollen på youtube hemma i förväg. Bromsservo, styrservo, alla vätskor, parkeringsbroms och vanlig broms, + mönsterdjup är nog de vanligaste!
* Kör i området innan så du kan hastigheterna utantill nästan!
Gäst 2017-03-24 17:00 ! Citera #
HAHAHAHA markoliolänken är klockren dör!!
Gäst 2017-03-24 17:26 ! Citera #
Jag körde upp i hisingen/göteborg härom dagen och fick köra i Mölndal. Det var ganska mycket vägarbeten där så tänk på att anpassa hastigheten! Lycka till!
Gäst 2017-03-24 20:22 ! Citera #
Ta det lugnt bara.
Kom ihåg att du kan göra misstag under uppkörningen och fortfarande klara dig bra. Det handlar om hur du hanterar eventuella misstag med.
Jag själv höll på att krocka rätt rejält redan 5 min in i körningen. Kom med för hög fart in i en högersväng och svängde inte tight nog så jag var in lite på mötande körbana. Helt och hållet mitt fel men jag hann tvärnita i sista stund för bilen som var på väg ut i korsningen. Inget misstag jag brukar göra men man var väl nervös helt enkelt.
Inspektören ryckte till med och satte foten på sin broms.
Fan tänkte jag.. det var det det.. och nästa uppkörningstid visste jag var 20 dagar bort.

Men jag antar att jag vägde upp för det på resten av rundan för jag klarade mig bra och vet att jag kör väldigt säkert i normala fall.
Gäst 2017-03-24 20:28 ! Citera #
Och vad gäller manövrar så fick jag svänga av en huvudled in på en mindre gata och vända på valfritt sätt för att åka ut på huvuddelen igen. Svängde in på en liten grusplan som fanns 50 meter från korsningen, vände där och åkte tillbaka.

Parkeringen gjorde vi på parkeringen till ett badhus. Fick ställa mig vart jag ville, hur jag ville bara det var bredvid en annan bil. Svängde helt enkelt in på en och backade när vi skulle därifrån.
Tänk dock på att lägga i parkeringsbromsen och stänga motorn när du är klar och känner dig nöjd med din parkering. För att visa att ”nu har jag parkerat”.
anonymkille 2017-03-24 21:04 ! Citera #
Gäst 2017-03-24
www.imgur.com/EpBXZeD.jpg

Dessa skyltar sitter uppsatta. Dessutom när du kör på motorvägen finns liknande för att visa att anslutande väg får nytt körfält eller inte.

1. Allmänna tips:

* Kolla i döda vinkeln innan körfältsbyte
* Kolla i döda vinkeln vid vänstersväng i cirkulationsplats när du byter körfält, glöm inte att blinka ut höger
* Vänd dig om när du backar, öva på att backa runt hörn hemma
* Öva på backparkering och parkera in framifrån hemma, även fickparkering är bra.
* Det enda du vet är att BACKNING kommer att ske på uppkörningen, det är det enda obligatoriska momentet som finns.
* Kolla säkerhetskontrollen på youtube hemma i förväg. Bromsservo, styrservo, alla vätskor, parkeringsbroms och vanlig broms, + mönsterdjup är nog de vanligaste!
* Kör i området innan så du kan hastigheterna utantill nästan!
Riktigt schysst med bilden du länkade! Då vet jag att jag måste hålla utkik efter dem.
anonymkille 2017-03-24 21:21 ! Citera #
Gäst 2017-03-24
Jag körde upp i hisingen/göteborg härom dagen och fick köra i Mölndal. Det var ganska mycket vägarbeten där så tänk på att anpassa hastigheten! Lycka till!
Ja jag brukar övningsköra i mölndal, jag känner mig också säker med vägarbeten. Vet ju att speciellt kring Mölndals centrum så är det mycket sånt.
anonymkille 2017-03-24 21:25 ! Citera #
Gäst 2017-03-24
Ta det lugnt bara.
Kom ihåg att du kan göra misstag under uppkörningen och fortfarande klara dig bra. Det handlar om hur du hanterar eventuella misstag med.
Jag själv höll på att krocka rätt rejält redan 5 min in i körningen. Kom med för hög fart in i en högersväng och svängde inte tight nog så jag var in lite på mötande körbana. Helt och hållet mitt fel men jag hann tvärnita i sista stund för bilen som var på väg ut i korsningen. Inget misstag jag brukar göra men man var väl nervös helt enkelt.
Inspektören ryckte till med och satte foten på sin broms.
Fan tänkte jag.. det var det det.. och nästa uppkörningstid visste jag var 20 dagar bort.

Men jag antar att jag vägde upp för det på resten av rundan för jag klarade mig bra och vet att jag kör väldigt säkert i normala fall.
Ja min lärare har sagt liknande, det är helheten som bedöms. Inte en enskild dålig grej. Men visst kör du på en gående vid övergångsställe, fast allt annat är perfekt. Så klarar du naturligtvis det inte.

Sen en grej som min lärare sa som jag tycker låter väldigt vettigt, är att uppkörningen är första gången du kör med ditt egna körkort. Det som skiljer de som klarar det o de som inte gör det åt, är att de som klarar det får gå hem med sitt körkort. :lol:

Visst är jag nervös men jag vet att det kommer gå bra, jag måste bara lita på mina kunskaper.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 23:35

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest